Štěpařský vosk
|
|
|
|
|
 |
 |
|
VašekB - (38) - 166.20 (?), 3.3.2009 23:26
Učili jsme se na učnáku, že do vosku máme přidávat pouze vepřové sádlo a mouku. V žádném případě rozpouštědla líh a podobné. A tak to leta dělám, pomalu ohřeju přidám sádlo a ta mouka je zdůvodu přetrhávání při nabrání a mazání. Mě to tak slouží čtvrt století a jinak bych to už nedělal. Ránu na stromu beru jako živé. VašekB
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
VašekB - (38) - 166.20 (?), 4.3.2009 23:01
No podrobněji, dám od oka hrubou mouku tak asi lžičku na kelímek. Nevím v čem ho dnes prodávají, dříve byl v plechovce asi 200 gramů. Žiju ze zásob hlubokého totalizmu. Vosku v podstatě nic není, jen ztuhnul, to zlepší sádlo a rozhřátí. Ta mouka přetrhává táhnoucí se vosk při mazání. Možná dnes dělají vosk podle jiné receptury ale dělám to podle staré rady mistra pana Vaníčka z Kopidlna kterému vděčím za mnohé a rád na něho vzpomínám. VašekB
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 54.27 (?), 4.3.2009 23:37
50 - 60 dílů kalafuny, 30 včelí vosk, po 2 - 10 dílech vepřové sádlo, parafin a asfalt a takových 5 - 10 dílů jemný popel ze dřeva.
Líh se dává podle toho, kdy se s tím bude pracovat a jak. Pokud se jedná o roubování časně na jaře, kdy je zima, dává se lihu hodně stejně tak jako když se štěpařský vosk nalije do hliníkové tuby třeba od kondenzovaného mléka. A stejně tak, když se jedná o vosk ne na roubování, ale na omazávaní ran. Když se jedná o štěpařský vosk pro pozdější roubování v dubnu a květnu, dává se lihu méně. Líh se nedává vůbec tehdy, když se počítá s ohřevem vosku na nějakém ohřívadle a hlavně když se štěpuje ve velkovýrobě někde v uzavřeném prostoru ve skleníku, kde je ten ohřívač.
Dřevěný popel se dává proto, aby vosk netáhnul při omazavání roubu vlákna. Stejně jako se dává ta mouka a asi obecně nějaký jemný práškový materiál.
|
|
 |
|
 |
 |
|
tomast - Zlatý Zahrádkář (572) - 244.15 (?), 5.3.2009 7:33
Zajímavé recepty, děkuji za ně, určitě něco zkusím, zásoby z obchodu dochází...
Mám jen jednu připomínku k přídavku metylparabenu, ev. benzoové kyseliny do vosku : tyto dvě látky jsou konzervans, nikoliv antioxidans! Jejich přídavek - za účelem zpomalení žluknutí - tudíž nemá žádný smysl.
Žluknutí je (alespoň v prvotní fázi) radikálová reakce a ta prosím běží i ve zcela sterilním prostředí, antioxidanty jsou vesměs látky tuto prvotní radikálovou reakci terminující. Ani mi není známo, že by se běžně antioxidanty prodávaly (nepočítaje víno s nezanedbatelným obsahem resveretrolu , farmakologické preparáty a přípravek proti oxidaci benzínu od Briggse s obsahem bis- tercbutylfenolu. Tahle sloučenina se běžně dává i do potravin - oleje- a doporučil bych jej jako smyslupnou náhradu těch dvou konzervaček)
Jinak benzoovka jako mikrobistatikum je účinná pouze nedisociovaná, tzv. v kyselém prostředí - smysluplné použití je v kyselých nálevech, hořčici, kečupu. Ten štěpařský vosk má pH neutrál...
Ještě jednou děkuji za recepty na vosky, mimochodem některé se hodně podobají těm, které si klohním na soustružené dřevěné výrobky.
|
|
 |
|
 |
 |
|
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář (18317) - 94.12 (?), 5.3.2009 8:06
Vycházel jsem z toho, že vepřové sádlo jako přídavek do mastí v lékárně - adeps suilus stabilisatus se to jmenuje, obsahovalo právě kyselinu benzoovou. V poslední době už se nepřidává, zato mají masti kratší expiraci.
Kyselina, kterou přidávám, pravda, není benzoová (ta se snad již neprodává), nýbrž sorbová. Myslím, že se přidává i do uzenin. Metylparaben je uváděn jako konzervans mastí k zevnímu použití, taky byl napsán na etiketě koupeného štěpařského vosku. Místo lihu tam byl ještě izopropylalkohol.
|
|
 |
|
 |
 |
|
tomast - Zlatý Zahrádkář (572) - 244.15 (?), 5.3.2009 12:13
Parabeny se přidávají i do zubních past - kvůli vaznosti se k abrazivu (mletý vápenec) přidává želírující látka - třeba celulóza - a jsou v tom navíc mraky vody. Bez poměrně vysoké přísady konzervans by to bylo okamžitě plesnivé.
Co se týče sorbovky, pro její užití platí totéž co pro benzoovku - tj. je účinná v kyselém prostředí, některé mikroorganizmy ji navíc metabolizují za vzniku senzoricky velmi aktivních karbonylových sloučenin (tohle ale vadí třeba u plísňových sýrů, ne u vosku..)
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář (18317) - 94.12 (?), 5.3.2009 11:29
V praxi rozlišuji vosky dva:
1. Jeden, kterým zatírám konce roubů při kopulaci, místa srůstu, které nepřekryje páska, celý spoj při vázání lýkem. Důležité je pouze to, aby se s voskem dobře pracovalo, nevlasatil, nepálil pletiva, trvanlivost není podstatná. Za pár týdnů, jak rouby vyraší, jeho funkce končí, dál je zbytečný.
2. Druhým voskem zatírám větší řezné plochy - většinou na starších přeroubovaných stromech. Rány se tu hojí i s ujmutými rouby několik let, některé se úplně nezavalí vůbec. Tady je dobré, aby vosk kryl ránu co nejdéle, nepopraskal, nevydrolil se. Nevadí tolik, když se s voskem o něco hůř pracuje, vyžaduje namahavější roztírání či nahřátí.
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
richmond - (2) - 6.249 (?), 1.10.2009 10:34
Chcel by som Vás poprosiť o presný recept na výrobu štepárskeho vosku aby som niečo nedomrvil v záhrade a ešte by som chcel radu ako dlho sa dá skladovať takto pripravený vosk ako ho pripravím teraz na jeseň, či sa mi nepokazí do jari a ko zabrániť jeho pokazeniu. môžem nahradiť popol múkou? parafín mám pridať kvapalný alebo v pevnej forme a asvalt? asvalt sa nemyslí ten z cesty? alebo aký? Ako postupovať pri výrobe a vlievaní jednotlivých zložiek?
Idem sa pokúsiť o výrobu 1X a nechcel by som to zmrviť
Ďakujem veľmi pekne za Váš čas a ochotu
Do zdarného rezania a zberania úrody...
Richnomd SK
|
|
 |
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
|