Jak očkovat ořešák?



host - 180.71 (?)
14.4.2008 11:07

Zdravím Vás,

práve minulý týždeň som sa začal zaujímať o štepenie a očkovanie orechov. Bohužiaľ veľa dostupných info som na Slovensku nenašiel.

Našiel som ale informácie o štepení a očkovaní orechov v USA, Británii a v Kanade. Sú tam názorné ukážky aj video z preštepovania staršieho orecha (na konci stránky 1. odkazu). Odkazy:

http://www.songonline.ca/opportunities/barkgrafting.htm

http://www.ces.purdue.edu/extmedia/fnr/fnr-105.html

http://www.graftedwalnuts.co.uk/

http://ncrs.fs.fed.us/pubs/wn/wn_1_05.pdf

Možno Vám to pomôže. Otázne sú termíny, keďže ide o iné klimatické podmienky.

Vlado, Slovensko.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
Stránky: 1,  2,  3,  4   
Hanka B. - (1), 28.10.2006 19:16, zobrazeno: 66608x
Prosím, najde se někdo kdo poradí jak a kdy očkovat (roubovat) ořešák? Děkuji Hanka B.
Adresa příspěvku
Připojit reakci
   
host - 166.20 (?), 28.10.2006 21:56
Včera jsem se k tomu vyjadřoval na livingu, pokud někdo poradí, budu velice rád.    Zahradník    VašekB
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 126.176 (?), 5.4.2008 20:55

Mladé ořešáky očkuji na jaře,  genetický materiál si odebírám přímo před očkováním.  Vyříznuté očko  /očkuji Mars/  vkládám do řezu pod kůru, tvar T.  Řádně ovážu páskou a zamažu voskem.  Ostatní původní očka vylamuji, aby se síla musela dostat do vloženého ušlechtilého očka.  Dávám klidně i 2 -3 očka na ořešák, kdyby se neujalo jedno očko.  Výhon nad očkama uříznu a zamáznu vozkem.   Vyrašení očka trvá déle, než u jiných stromlů / třešně, slívy/, proto nerezignovat!  Úspěšnost u oček mám tak 60 %.

Zdravím PM

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
Gizela - (3) - 248.224 (?), 14.4.2008 10:57

Tak to by mě taky moc zajímalo. Manžel přitáhl od kolegy z práce semenáček - má cca 30 cm. Jak velký má být (jak starý), aby se mohl roubovat nebo očkovat (jsem laik, rozdíl mi trochu uniká).

Jak větvičku (roub?) a odkud uříznout??? Jak to udělat teoreticky vím - literaturu mám. Potřebuju, aby mi někdo řekl konkrétně odkud to uříznout.

Hodlám to zkusit na tomhle ořešáčku, nehodlám ničit stromky, ke kterým už mám citový vzrah 

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
host - 180.71 (?), 14.4.2008 11:07

Zdravím Vás,

práve minulý týždeň som sa začal zaujímať o štepenie a očkovanie orechov. Bohužiaľ veľa dostupných info som na Slovensku nenašiel.

Našiel som ale informácie o štepení a očkovaní orechov v USA, Británii a v Kanade. Sú tam názorné ukážky aj video z preštepovania staršieho orecha (na konci stránky 1. odkazu). Odkazy:

http://www.songonline.ca/opportunities/barkgrafting.htm

http://www.ces.purdue.edu/extmedia/fnr/fnr-105.html

http://www.graftedwalnuts.co.uk/

http://ncrs.fs.fed.us/pubs/wn/wn_1_05.pdf

Možno Vám to pomôže. Otázne sú termíny, keďže ide o iné klimatické podmienky.

Vlado, Slovensko.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
Gizela - (3) - 248.224 (?), 14.4.2008 11:31

Vzhledem k mé neznalosti jazyka anglického jsou mi tyto odkazy celkem k ničemu 

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
host - 210.2 (?), 12.6.2008 18:43

ořešák má velice řídké dřevo a tak očkování či roubování na stanovišti téměř nepřichází v úvahu. Ano, jsou oblasti, kde se to podaří, ale musí být klimaticky velice příznivé. Pokud např.očkujete v létě za zelena, tak musí být teplota min 3 týdny nad + 10°C a to i v noci. Pokud takové stanoviště nemáte, tak se o to sice můžete pokusit, ale i pokud to náhodou přiroste, tak bude srůst nedokonalý a je obrovské riziko, že se časem vylomí. Viděl jsem na vlastní oči i 7 leté stromy, které byly očkovány pod silou větru přesně v místě očkování vylomily  (a to měli už dobrých 10 cm v průměru). Pak to bolí dvojnásob. Ořechy je lépe roubovat a to v listopadu, samozřejmě doma (vyryté) a pak to musí ve vlhkých pilinách srůstat 3 týdny v e stálé teplotě kolem 22-25°C. Pak se ihned musí zchladit a držet v bezmrazém sklepě a sázet až na jaře po zmrzlých. Hrozně na to útočí plísně, které mohou Vaši snahu velice lehce zhatit, proto je to tak komplikované a i proto ty roubované stromečky, které se prodávají stojí tolik co stojí. 

Jiří Kamiš, george.kamis@seznam.cz

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
MZ - Bronzový Zahrádkář .Bronzový Zahrádkář. (82) - 252.250 (?), 15.11.2010 21:48

Mám na zahradě v květináčích šest semenáčů vypěstovaných speciálně na roubování - které bych chtěl zkusit. Rád bych věděl, zda je naroubovat přímo v květináčích a pak je dát do teplé místnosti a přikrýt sáčkem pro zvýšení  vlhkosti, či je z květináče vydělat, otřepat bal, naroubovat a zasypat vlhkýma pilinama a do jaké výšky.  Jakým zpusobem se ořešáky teď na podzim roubují. Bohužel není žádná odborná literatura, která by se roubováním ořešáku zabývala - všude jen okrajově. Díky moc.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
host - 186.71 (?), 14.5.2019 17:00

Zdravím - tá teplota na vegetačné množenie orechov má byť údajne ústálená dlhodobo nad 15 st. C, čo v našich podmienkach predstavuje obdobie až po zmrznutých, teda koncom mája. Tiež som sa vytrápil s orechmi - väčšinu iných stromov som vypestoval výhradne anglickou kopuláciou, ale orechy bežne štepené sa neujímali nikdy - až som narazil na tie potrebné teplotné podmienky - inak sa pletivá prosto nezlejú. Sám prof. Hričovský upozorňuje na rez orecha až keď mu prúdi miazga, teda od apríla, inak ten strom zabijeme nehojacimi sa pahýľmi - orechy sú vnímavé na drevokazné huby a špeciálne aj na hlivu ustricovitú.

Takže - sú tu dva základné problémy - riedke stržňovité drevo mladých podpníkov a k nim primerane hrubých vrúbľov materského stromu - to je ako spojiť dve bazové trubky dohromady, - a tá teplota. Teda - štepiť anglickou kopuláciou byto malo ísť až v 3. roku podpníka - a s vyzretým hustým štepom materského stromu, a až v máji - a to aj za cenu, že z materského štepu odsránime všetky listy a výhonky a budeme počítať s prebudením záložných spacich púčikov - sú dva po boku hlavného púčika, často nenápadné, ale sú a aj skosený mladý orech vie vyhnať poriadnu metlu nových výhonov. To je jedna možnosť. Druhá možnosť je ignorovať odporúčaný termín na očkovanie - medzi 15. júlom a 15. augustom, nakoľko v tom období začína viac pršať, aj padá rosa a množia sa plesne, a aj ujaté očko nemusí vytvoriť dostatok odolných pletív na zdravé prezimovanie - teda - treba sa pokúsiť očkovať už koncom mája po zmrznutých, a to z neprebudených hlavných očiek - také sa nájdu vždy, napríklad ako spodné očká vetvičiek, teda nie tie s apikálnou dominanciou - na vrchnej strane vetvičiek. Výhody?

Od mája do konca vegetačnej sezóny a teda ešte počas miazgy - teda s možnosťou zahojiť si rezy, by sa malo očko ujať a vytvoriť životaschopnú vetvičku -  potom môžeme odstrániť aj dominantný pôvodný vrchol orechového podpníka - podotýkam - idem to robiť po prvý krát a plánujem to urobiť špeciálne do spodnej časti podpníka a podpník odlistím cca po 2 týždňoch, keby sa mali prepojiť "soplíky" miazgy s očkom /kohézne sily vody/, takže po odlistení by malo dostať šancu očko - síce umiestnené naspodu, ale hormonálne aktívnejšie, ako horné spiace očká podpníka. A keď sa očko neujme - podpník prežije, spomalí sa síce jeho vývoj o cca mesiac, ale bude hustý a relatívne vhodne tenký na štepenie anglickou kopuláciou v 3. roku - lebo tá je vždy najpevnejšia a výhodnejšia ako vrúbľovanie pod kôru na hrubý podpník. Na záver zdôrazňujem - idem to takto vyskúšať po prvý krát a viac menej musím, než sa v parku zrúti jeden vynikajúci kríženec vlašského orecha a čierneho orecha, s vynikajúcimi plnými, veľkými, guľatými, polopapierovými sladkými plodmi. Základný problém - ako získať z neho z 8 m nedostupnej výšky materiál na množenie, a budem to musieť urobiť vrhačkou - špagátom a kúskom dreva vyhodeným do koruny a pokúsim sa zlomiť nejaký vhodný konár - tak nech to stojí za to. V minulosti som mal z neho stromčeky, ktorých listy boli tak variabilné, že mali aj úzke pílkovité listy ako čierny orechm a vedľa neho až do minulého roku rástol mikro-papieráč s plodmi ako lieskové oriešky, takže semenáč z toho výborného je riziko, a skusmo pestovať 10 rokov na záhrade orech je záťaž pre ostatné stromy plus pre pôdu - orech a agát do záhrady nepatria, a ak už, tak to musí stáť za to. Ale dobrý orech za to stojí, pretože stratégia postavená na pestovaní lieskovcov namiesto vlašákov padá na extrémnom plesnivení lieskovcov, zvlášť ak žijete na vidieku s vyššou vlhkosťou v dome. A plesnivé oriešky - to je cesta do hrobu - mykotoxíny sú veľmi nebezpečné - stačia milióntiny gramu a skončíte s rakovinou. Takže na záver - v záhrade nikdy nie je koniec snaženiu. Mojou som vám chcel len získať čas - môžete ju ignorovať, ale o prípadnom úspechu by som vám mohol napísať až tak o 2 roky - ako o zaručenom návode, takže sa týmto inšpirovať môžete, ale riadiť sa týmto nemusíte. Veľa zdraru!

Ešte dodám, že očkovať budem na 2 prúdy, t. j. do krížového - nie do T zárezu, očko bude s obojstranným jazýčkom s obnaženými kambiami - teda aj so zrezanou kôrou na špičkách, a teda - mienim využiť tak bežný spodný prúd miazgy, ktorý zásobuje očko vodou až do jeho prebudenia, ako aj vrchný prúd - teda asimiláty z rastového vrcholu podpníka. Na štepenie a bez vosku sa mi osvedčila žlto-zelená elektrikárska izolačná páska /na uzemnenie, 0,30 eura/. Celkom isto ju nezabudnete dať dole a hlavne celú a je správne lepivá, pevná a úzka - vhodná na jemnejšiu prácu pri štepení stromkov.  Maroš

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
host - 185.138 (?), 28.12.2008 19:07

Z prvního odkazu - roubování podle obrázku. Rouby je ideální odebírat v polovině března a měly by mít pupeny připomínající zelí nebo kapustu, to jsou samiččí květy a budou pokračovat v růstu. Samčí květy připomínají zavřenou šišku borovice a nepokračují v růstu. Obvykle jsou nejlepší pupeny z druhého roku dřeva. Řezné plochy ošetřete voskem, rouby zabalte do trochu vlhkého ručníku a v sáčku uložte do ledničky. Nejúspěšnější roubování je, když je sazenice ze stejného stromu, jako roub.  Když podnoži začnou praskat pupeny (cca 15.5), je čas pro roubování. Kvůli ronění mízy, je třeba týden až 10 dnů před roubováním seříznout podnož cca 5cm nad místem roubu. Pak seříznem zbytek a počkáme až přestane plakat. U lískáčů, kaštanů a pekanů to není třeba-nepláčou.

1. Pro vlastní roubování má mít podnož dvojnásobnou tloušŤku než roub.

2. Udělejte na podnoži cca 5cm dlouhý svislý řez, až na dřevo.

3. Připravte si 10-15cm dlouhý roub, 6cm od spoda ho hluboce zařízněte do dřeva a ze seříznuté části lehce sloupněte kůru. Nakonec udělejte seříznutou část roubu pod kůru.

4. Na jedné straně svislého řezu odchlípněte kůru a zasuňte za ní roub.

5. Kladívkem zatlučte dva hřebíčky cca 1,2cm do kůry štěpu, budou držet roub a podnož ve správné poloze. Můžete použít třetí hřebíček, aby se přimáčkla kra vedle roubu.

6. Pokryjte všechny řezné plochy voskem, pokud to nejde, použijte lepidlo na dřevo a povrch, včetně řezu na roubu zakryjte alobalem. Očku ponechte dírku a všechno dejte do sáčku a zavažte ho.

7. Přivažte k podnoži delší klacek, aby na ní nesedali ptáci a nevyvrátili roub.

Když roub začne růst a ukáže se zeleň, prostřihněte sáček nahoře, aby mohl pokračovat. Když dobře roste, odeberte sáček a nakonec alobal. Jakmile je delší než 30cm, dejte kolík a rovnejte roub do rovného směru.

http://www.songonline.ca/images/barkgraft.gif

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky)  |  1,  2,  3,  4   
zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Propojení dvou topení17.3.2024
Propojení dvou topení16.3.2024
Zapalování Husqvarna 40 nehází jiskru13.3.2024
Propojení dvou topení11.3.2024
Propojení dvou topení11.3.2024
Propojení dvou topení11.3.2024
Další příspěvky > 
Informace o serveru | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika