Životnost dvoutaktního motoru



ARB - Stříbrný Zahrádkář .Stříbrný Zahrádkář. (215) - 106.2 (?)
2.2.2008 11:46
Pán J. S.  ako sa dá jednoducho zistiť potreba výmeny piestneho krúžku? Napr. ojničné ložisko zistím rýchlo - na voľnobeh zvonivý zvuk motora. Nepýtam sa preto, že by som mal píly v takom zlom stave (jedna po GO, druhá skoro nová), ale zaujíma ma to, chcel by som to vedieť. No a teraz som sa zase priznal že neviem všetko...a že je toľko chytrejších ľudí...
Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
Stránky: 1,  2   
host - 64.22 (?), 1.2.2008 20:22, zobrazeno: 21464x

Dobrý den,

 

chtěl bych se zeptat všech diskutujících na jejich zkušenosti s životností vysokootáčkových dvoutaktních motorů (objem od 40 do 75 ccm). Vím, že je zde spousta praktiků a profesionálů, kteří mají s tímto typem motorů rozsáhlou zkušenost.

Tak tedy - jak dlouho (např. max.) vydrží takový motor, než je třeba vyměnit nějakou jeho hlavní mechanickou část (např. za 1500 Kč a více) a zda je rentabilní vůbec opravovat takový motor (tzn. vyměňovat tuto součást, když mnoho dalších součástí je již také určitě "načato")?

Jako dlouho lze tedy tyto motory provozovat (třeba i s pečlivou údržbou) v profi provozu (nějaký údaj v motohodinách?)?

Dále bych chtěl tady udělat takovou anketu, komu se kdy povedlo zadřít jaký motor a kvůli jaké (třeba i domělé) příčině.

Díky všem zúčastněným

Michal T.

Adresa příspěvku
Připojit reakci
   
host - 14.151 (?), 1.2.2008 20:58
Příliš rozsáhlá až nesmyslná otázka. Jaké použití, co považuješ za vysokootáčkový motor? Je rozdíl motoru pro moped, závodní minimotorku, pilu, postřikovač. Životnost od několika hodin u závodních speciálů až po mnoho set hodin např. postřikovačů. Záleží v jakém režimu otáček pracují - pila v lese také nejede po celou dobu při stejných otáčkách a zatížení. P.G.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
host - 151.203 (?), 1.2.2008 21:56
Záleží jaký a k čemu dvoutak chcete používat. Pokud se ptáte na vysokoobrátkové (dejme tomu 8 - 16 tisíc ot/min) dodržujte servis podle pokynů výrobce, do benzinu dávejte předepsané množství předepsaného oleje (musí být pro tyto vysokoobrátkové). Nehoňte ho v plných otáčkách a zatížení když je motor studený, neutavteho (třeba u některých motorek, které mají náporové chlazení v kolonách ho můžete přehřát. Stejně ho nechte po těžkém výkonu přiměřeně vychladnout. Potom vám motor vydrží tolik pro jaký účel je určen. A to si už musíte rozhodnout sám, jaké motor má pro vás splňovat podmínky.  leskdy nemá smysl se za každou cenu dívat po vysoce spolehlivých motorech. například když si koupíte profi stroj a budete ho používat jako hobby, tak po 10 letech provozu už na něj zpravidla neseženete náhradní díly. V podstatě, s výjimkou špičkových dvoutaktů, tyto motory mají oproti čtyřtaktům v poměru k výkonu větší spotřebu, horší emise (jen výjimečně mají katalyzátory), ale jsou lehčí, levnější a můžete s nimi pracovat ve větším sklonu než u většiny čtyřtaktů.motorů. A pokud nemáte zkušenosti - zajděte s opravou do kvalitního servisu.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 64.22 (?), 1.2.2008 22:22
Tak abych to trochu upřesnil - jedná se mi tedy o 2-T motory motorových pil a křovinořezů (a strojů podobných).

O to určení právě jde. Třeba přijít do obchodu a říct - potřebuji motorovku, která mi při správné udržbě vydrží 800-1100 "motohodin"? Myslím, že prodavač často ani neví, na kolik je ta pila "spočítána" a stejně jakákoliv porucha se stane, tak je to "vina obsluhy" nebo "běžné opotřebení".  Slovo "spočítána" jsm použil záměrně, protože vím zcela jistě, že např. ložiska(životnost) se počítají na konkrétní počet otáček (např. 120.000.000 otáček) plus ještě nějaké jiné parametry, krát "bezpečnost" - z toho vyjde např. dynamická únosnost atd. - podle toho vyjdou rozměry a typ ložiska (z katalogu výrobce). Podle mě ale ložiska nebudou tím nejslabším článkem motoru.   A co je to vůbec "běžné opotřebení"?  To jako podle servisákovy zkušenosti? Taková varování(zkušenosti) vám ale při prodeji nesdělují (nechlubí se jimi).

Jinak celý můj původní příspěvek byl myšlen tak, že zde vznikne něco jako "Osudy našich milačků"

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
ARB - Stříbrný Zahrádkář .Stříbrný Zahrádkář. (215) - 106.2 (?), 2.2.2008 11:46
Pán J. S.  ako sa dá jednoducho zistiť potreba výmeny piestneho krúžku? Napr. ojničné ložisko zistím rýchlo - na voľnobeh zvonivý zvuk motora. Nepýtam sa preto, že by som mal píly v takom zlom stave (jedna po GO, druhá skoro nová), ale zaujíma ma to, chcel by som to vedieť. No a teraz som sa zase priznal že neviem všetko...a že je toľko chytrejších ľudí...
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 103.201 (?), 2.2.2008 15:51
Příznaky - nejjednodušší je nižší komprese, motor je jakoby líný při opakovaném přidání plynu, starty jsou na více pokusů, někdy je to téměř nemožné. Já jsem kompresi téměř neměřil, protože je jistější vidět stav a byl obyčejně důvod pro demontáž motoru. Klasické zjištění stavu pístního kroužku je jeho vložení do válce  - jestli je velká vůle v místě vybrání na zámek - tedy tam , kde je pístní kroužek jako kruh přerušen je jasné, že otěrem jej už ubylo natolik, že je vhodná výměna. Na pístu musí kroužek sedět bez velkých vůli - při pohybu pístu nahoru - dolů se kroužek pohne až jej spodní, nebo horní hrana drážky v pístu uvede v pohyb. Tato vůle nesmí být velká - lze to poznat pootočením ventilátoru, nebo venkovní spojky pomalu trochu na jednu a druhou stranu - je poznat ty vůle. Kvalitní válce se opotřebovávají nepatrně a protože je píst z měkčího materiálu, je jeho výměna po dlouhé době 1. na řadě. Právě když se nechá pístní kroužek dojet až na doraz, tak se zvětší - vymačkají  vůle na pístu - v drážce , zároveň si koledujeme o velký problém - jeho prasknutí může způsobit nevratné poškození pístu, válce a ložiska v klikovce.Tady je to o štěstí, jak se to stane a při jakém zatížení.      
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
               
ARB - Stříbrný Zahrádkář .Stříbrný Zahrádkář. (215) - 106.2 (?), 2.2.2008 16:52
Ďakujem. Budem si to pamätať.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                  
host - 99.106 (?), 4.2.2008 9:03
Nevím co jste si z takovéto odpovědi odnesl, ale obecně nejsnadnější hrubá kontrola těsnosti válec-píst, kroužek je vizuální. Odmontovat výfuk a podívat se na píst  zda pod kroužkem se neusazuje karbon, tj pístní kroužek neudrží tlak spalin. Jinak u pístního kroužku se měří jeho tlouštka a mezera na zámku a tím obvodové opotřebení. Tolerance by měly být uvedeny v servisním manuálu.   
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
host - 151.203 (?), 2.2.2008 20:28
Neřešte to tak vědecky. 1000 motohodin je taj 1- 2 oky práce profesionálního dřevorubce. Ten za tři roky pilu utahá a zahodí ji. Tak si raději položte si otázku jak často pilu či křovinořez budete v roce používat a pokud jen příležitostně počítejte s životností 10 let. Potom je problém s náhradními díly. Při správně údržbě a nepřetěžování motoru dobrá značka za 10 let hobby řezání bude čiperka.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
ARB - Stříbrný Zahrádkář .Stříbrný Zahrádkář. (215) - 106.2 (?), 2.2.2008 21:02
S tým názorom sa dá polemizovať. Ja som ani po 7-mich rokoch nezahodil malú pílu. Nie som typ ktorý predá po ročnej profi prevádzke pílu. Skôr sa snažím o pravidelný servis a tým o predĺženie života daného stroja. Naviac ak dobre a dlho slúži je mi ho ľúto sa ho zbaviť - mám už k nemu vzťah. A ak budem preventívne vedieť na čo si dať pozor, je to rozhodne lepšia cesta ako riešiť prípadný zaseknutý motor v najnevhodnejšej situácii. Napr. napúšťate zopár stromov zo svahu na cestu a práve vtedy Vám vypovie stroj. To nemôžete nechať len tak, ako by ste mohli, keby sa to stalo v strede lesa, lebo si Vás tým dotknuté osoby - firmy dajú na raňajky. Tu nejde o vedecké riešenie. Chcem iba minimalizovať prípadné investície do opráv. Ako hovoria doktori, je lepšia prevencia ako samotné liečenie. Preto je včasná diagnostika problému tak dôležitá. Ak poznám že je treba vymeniť piestne krúžky včas je to podstatne nižšia investícia ako potom neskoro meniť celý piest prípadne valec a to spravidla v najnevhodnejšiu dobu keď je najviac roboty. A tiež by som stroj v takom stave nikomu nepredal, (ale sú aj takí čo to tak robia) aby potom na mňa nenadával, to je lepšie odporučiť kúpu nového.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky)  |  1,  2   
zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Po zateplení domu problém s hlodavci na půdě -> jak jim zamezit lézt mezi polystyrenem a hrubou?30.4.2024
Úprava vody magnetickým polem29.4.2024
Po zateplení domu problém s hlodavci na půdě -> jak jim zamezit lézt mezi polystyrenem a hrubou?29.4.2024
Po zateplení domu problém s hlodavci na půdě -> jak jim zamezit lézt mezi polystyrenem a hrubou?28.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů25.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů25.4.2024
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika