Musím, prostě musím.
Po cca 8mi letech s eFkem (taky tu někde o něm píšu), rozuměj F-550 s GCV 190, jsem usoudil, že je čas na změnu. Primárně potřebuju stroj, který naložím do kufru kombíka, k sekání mezi řádků ve výsadbách v krajině, prostě mezi keři a stromy v oplocence. Protože s metrovým mulčerem za japoncem se tam nevejdu.
V hledáčku jsem na jiné aktivity měl bubnovku Vario, občas ji má Mountfield za rozumnou cenu. A jelikož víc potřebuju chodící mulčer, padla volba na Jikov Rato 225 s Variátorem. Protože, papírově silnější motor, vrchol sestavy je Honda GCVx 200 a nejspíš jsem ho měl zvolit. Variátor potřebuju, protože tráva je někdy sakra nízká, jindy zase dost vysoká + přejezdy po pozemku.
Ale, chytl jsem se do pasti - nedostatku strojů na trhu. Tak jako vloni, i letos je problém + zvýšení cen železa, plastu, všeho. Takže jsem ještě na posl chvíli řešil, jestli nevzít Dakr FD2-H, případně Raptora od Vari, i za cenu, že do kuffru se nevejdou. Nakonec to zbylo tak, že kdo dřív stroj měl, u toho jsem koupil. ve čtvrtek objednáno, v pátek naloženo DHL, v pondělí na dvorku. Prodejce MaM technika.
A jelikož bych to nebyl já, abych neměl důvod psát... prostě a jednoduše, čtvrteční stroj...
Nalil olej do motoru, zavrčel a šel na to.
Po hodině provozu ticho, stroj se násilím zastavil, nešlo točit nožem. Možnosti tu jsou, takže buď stroj zabalil a poslat zpět na opravu, nebo bejt sobec a řešit si to vlastní osou.
Vrchní ložisko hřídele nože na kaši, klec s kolečkama na kaši, konec.
Rozebral jsem to, vyměnil obojí ložiska za SKF (300kč) + 2h práce.
A těšil se...
Marně
Mezitím jsem zjistil, že při provozu stroje neskutečně vibruje přítlačná kladka řemenu pohonu nože, poslal video na Jikov, odpověď: Ano, je to špatně, nutno seřídit.
Tak jsem trochu utáhl bovden, kterému to utažení teda dvakrát nesvědší, ale zlepšilo se to.
Po dalších 2h provozu problém, oddekluju a koukám - prasklo očko pružiny napínání kladky řememu nože. (na eFku prasklo asi 3x a pak už byl klid).
Udělal jsem teda očko ze závitu pružiny a jedu dál.
Po asi hodině koukám, že nůž se furt točí a pak se točit přestal a nereagoval na páku. Oddekluju a koukám, že spadl řemen pohonu nože a byl na kaši, hele kdo ví kde byl problém.
Koupil pro jistotu dva řemeny (á 99kč), namontoval a je klid.
Po další hodině koukám, že mám prázdné kolo. Sleduju plášť a vidím, jak se rozlejzá vzorek a po nafoukání z něho leze duše. Prostě pláště na prd.
Aktuálně stroj neseká, čekám na vyjádření servisu. Osobně mám dobré zkušenosti s Kenda 357 (ono taky nic moc jinýho na trhu není), takže je objednám a vyměním.
Další zábavný prvek je hrazda, která drží obě páky (pohon i nůž). Několikrát se mi stalo, že jsem ji pustil, zavadil o ni, vypadla z uchycení řidítek. Na poněkolikáté už jsem nenašel podložku a vratnou pružinu hrazdy.
Dole na rámu mezi kolama je gumová zastěrka, aby bordel nelítal pod nohy. Je přidělaná na tři podložky a obyč matky. Po těch pár hodinách už drží pouze na prostřední matce - číňan/čech, nechtěl dávat samojistící matky.
Motor R225 - na první pohled tichý, jede si to svoje a neptá se. Startování pomocí nástřiku paliva - na pikačů!!! Pro ženy to není. Honda startovala na jedno zatáhnutí, tohle teda ne, 2-4x pak už... nic moc. Opět úspora na špatném místě.
Variátor - občas nereaguje na páku, pak se rozjede. Změna rychlosti za pochodu skvělá!!!
Takže, po cca 7mi MTH mám vcelku hodnocení, uvidíme, co ještě odpadne.
Odmyslím-li si tyto zásadní nedostatky, tak pozitivně hodnotím rám, řidítka. Je to takové bytelnější jak eFko - které praskalo hodně zvl u řidítek. Tady jsou řidítka fakt bytelný.
Pohon - volnoběžky - super, ovšem, logicky, eFko s pevnou nápravou a ostruhou abs. lépe drželo směr. Jikov se musí korigovat, prostě furt ve střehu, ale ty souvratě... to je lahoda, jednou rukou stroj otočím a jedu zpět.
Otázky?
Za mě, pokud se stroj osvědčí, uvítal bych lepší pláště, snad u jiný podobně silný motor (B&S) a možná... možná jde na tento čínský vrazil ozubený setrvák a el startér... Hecht má stejný motor s elstartérem... šance tu je
Uvidíme co mě potká do výměny oleje v motoru při 10ti mth.
Ještě... skladnost... ano, stroj se vejde do osobáku, ovšem, i po složení má na délku o něco víc jak 100cm... tuším 102-103cm, a nejde s tím nic dělat. Oproti eFku lepší, pač není vodící ostruha a mně se tak vejde do auta bez sklápění sedaček, neb to blokují dvě dětské autosedačky. Nakládání přes dvě prkna jako nájezdy, jeden člověk stroj nenaloží formou - vezmu do teplejch a vrazím do kufru.