Prodej ovocných stromků



host - 245.32 (?)
4.11.2014 11:52

také jsem letos objednala přes intermet 2 stromky meruněk/ Radka+ Bergeron/, protože v nejbližší školce v Bruzovicích tyto nemají. Před 5lety jsem tam koupila jabloň Matčino a je z toho nějaká zimní odrůda, která doposud urodila 1 jabko. U internetového prodeje se stalo přesně to, čeho jsem se obávala. Přestože jsem napsala, že nespěchám, poslali mi zásilku den před státním svátkem, kdy v neděli balili, v ponděklí poslali, došlo ve středu, kdy jsem byla dlouho v práci, tak jsem to mohla vyzvednout a namočit až ve čtvrtek, Sadila jsem v pátek. Bylo to zabalemé ve strečové folii, ale s dírama, tak jsem zvědavá, jestli na jaře vyraší, Snad to úplně neuschlo.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
   Předchozí příspěvky  |  1,  2,  3,  4   
                  
host - 207.66 (?), 1.11.2014 20:12

Dovolím si připojit svou reakci, i když jde jen o zkušenosti s nákupem u dvou firem. Jelikož nejsem až takový odborník a stromků jsem letos potřebovala několik, našla jsem si na internetu v okolí 2 školky, kde jsem chtěla kromě stromků získat i radu ohledně vhodných podnoží. Jako první jsme zamířili do bližší z nich - do Litenčic. Po příjezdu jsem nevěřila vlastním očím - obrovská plechová hala bez osvětlení, takže jsem si tam připadala jako v kobce, na zemi souvislá vrstva bahna doplněná sem tam hlubšími kalužemi. Ale to nebylo to hlavní, trocha nepohodlí mě nevadí, zato tisíce stromků naházených bez označení v romhle sajrajtu, to bylo na mě moc. neexistovalo ani označení co jsou hrušky a co jablka, natož třeba nějaká odrůda. Obsluhovaly dvě nebo tři ženy, které se v tom zmatku možná vyznaly, ale očividně toho měly taky dost, protože obsluhovaly stylem rychle řekni co chceš, já ti něco přinesu a ber nebo nech být, ale hlavně rychle. Po tom, co mi takhle předhodily pár pahýlů skoro bez kořenů, jsme se otočili a odjeli. Z návštěvy skolky jsem byla v takovém šoku, že jsem chtěla jet domů a zajít pro stromky do obyčejného zahradnictví, naštěstí mě ale manžel přemluvil ještě k zajížďce do Malenovic. Jak se říká nebe a dudy. Prodávalo se ve foliáku, na zemi drcená kůra, okolo chlívečky na stromky, u každého popis odrůdy a její nároky, výběr perfektní, stromky téměř dokonalé. Taky jsem se tam odvázala a koupila i to, co nebylo v plánu, ale ty stromečky si o to sami řeklysmiley. Takže to jsou moje dnešní zkušenosti, když jsem viděla název téhle diskuze, tak jsem si dovolila se o ně podělit. Petra

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
Vinšálek - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1862) - 220.242 (?), 2.11.2014 14:19

Měl jsem možnost navštívit spoustu školek. Pro běžného a zejména méně zkušeného zahrádkáře, nemajícího přesnou představu o požadované odrůdě a podnoži, je nejlépe navštívit malé rodinné zahradnictví.
Tam vám poradí jak s odrůdou, tak s podnoží, řeknou jak vsadit a ukáží i jak z jara ostříhat. Nabízejí však převážně všeobecně známé a osvědčené odrůdy- ty se dobře prodávají. U nás, v nejbližším okolí, mají takovou školku Topinkovi v Jaroměři a rodina Fikarova v Hořicích v Podkr. Tam určitě bude každý zákazník spokojen jak s kvalitou výpěstků, tak s obsluhou.

Pokud pěstitel chce koupit novinky, či odrůdy na ne běžných podnožích, buď za nimi musí cestovat hodně daleko, nebo objednat v nějakém e-shopu, kde však může vzniknout problém. Já si pro takovéto výpěstky jezdím k p. Mařanovi Na Zázvorce (cca 50 km). Zatím jsem byl vždy spokojen.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
host - 182.227 (?), 2.11.2014 17:10

Fikarovy v Hořicích taktéž doporučuju.Kvalita velmi dobrá.Už jsem tam dlouho nebyl, ale pěstovali toho dost na St.Julien, takže do vlhčí půdy.P

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
tomast - Zlatý Zahrádkář .Zlatý Zahrádkář. (572) - 18.32 (?), 2.11.2014 17:14

co mi vadí na školkařích/prodejcích:

ÚKZÚZ definuje určitý standard označování výpěstků (název odrůdy, podnož, číslo parcely atd...) který není vždy dodržován - několikrát se mi stalo, že štítek s označením vytištěným na počítači byl přeškrtnut a na rubové straně bylo něco naškrábáno rukou, samořejmě nečitelně a neúplně... Tohle je problém   zejména při nákupu na dálku a k podobným školkařům jsem se již opakovaně nevracel, nicméně na důrazné požádání  jsem se vždy k požadovaným informacím dostal...

Zhruba u 1/3 jabloní, které jsem v posledních 8 letech nakoupil, se ze stromu vyklubala úplně jiná odrůda nežli prodejce deklaroval...

I když mně výše uvedené nešvary dost vadí, nejsem si jistý, zda bych se - sám jako školkař nebo prodejce - s výše uvedeným dokázal poprat lépe.

Co mně ale velmi těší - u zavedených firem (např. Prodej stromků Uherský Ostroh, nebo p. Pešek ze Starých odrůd,) je balení kořenů i celé zásilky věnována velká péče, takže úhyn stromků během dopravy nehrozílaugh

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
Wimpi - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (2112) - 109.116 (?), 4.11.2014 11:20

Objevily se zde celkem předpokládané odpovědi. Vzhledem k tomu, že podobná témata se tady už řešila v minulosti a připomínky k práci prodejců se objevují v jednotlivých vláknech i průběžně, zajímal by mne motiv, proč se na to ptáte, pane Kaněro. Vy jako ostřílený pěstitelský "mazák". Ptám se na to i v souvislosti s příbuznými tématy, která jste zde souběžně založil a v nichž se diskutujících dotazujete na jejich kritéria pro výběr zákrsků, na preferované staré odrůdy a názory na chuť ovoce z balerín. V kontextu toho všeho mi to připadá, jako docela rafinovaný průzkum trhu. wink A tak mi logicky na mysli vytanulo, že se možná pečlivě připravujete na nějaký vlastní podnikatelský projekt? A nebo jsou k daným dotazům jiné důvody? Prosím, uspokojte mou zvědavost...smiley

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 245.32 (?), 4.11.2014 11:52

také jsem letos objednala přes intermet 2 stromky meruněk/ Radka+ Bergeron/, protože v nejbližší školce v Bruzovicích tyto nemají. Před 5lety jsem tam koupila jabloň Matčino a je z toho nějaká zimní odrůda, která doposud urodila 1 jabko. U internetového prodeje se stalo přesně to, čeho jsem se obávala. Přestože jsem napsala, že nespěchám, poslali mi zásilku den před státním svátkem, kdy v neděli balili, v ponděklí poslali, došlo ve středu, kdy jsem byla dlouho v práci, tak jsem to mohla vyzvednout a namočit až ve čtvrtek, Sadila jsem v pátek. Bylo to zabalemé ve strečové folii, ale s dírama, tak jsem zvědavá, jestli na jaře vyraší, Snad to úplně neuschlo.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
host - 96.11 (?), 5.11.2014 0:32

Ve Vyškově se u nemocnice nachází malé zahradnictví. Výběr stromků slušný na podzim v bedýnkách plody jablek s označením, aby zákazník viděl, jak odrůda vypadá... Majitel umí poradit s odrůdou. Zatím -co řekl-platilo...

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
host - 0.57 (?), 5.11.2014 21:02

Dobrý večer,

chcem sa opýtať, dajú sa kúpiť niekde v Česku niektoré z nových odrôd jabloní, ktorých výstavné plody sa predávajú v hypermarketoch?

napr.Evelina(vylepšená Pinova),Gala Shniga, Jonagold Novajo, Braeburn Hillvel, Fuji Kiku8,Baya Marisa(červená dužina)..

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
               
host - 38.128 (?), 6.11.2014 22:29

Zkuste v Plzni, tam mají určitě Baya Marisa, Schniga i Braeburn.Jinak co se týče kvality prodeje. Budu mluvit z opačné strany barikády. Ano, ve školce je skutečně limitující velkoodběr výsadeb do sadů, potom překupníci do svých zahradnictví a pak teprve maloodběr na místě. Ač má na maloobchodě majitel firmy plnou cenu, přesto je cennější velkoobchod.  Tak to prostě je.  Tzn. jestliže mám zakázku na 20 000 Galy na M9, tak ji musím splnit, a současně bohužel ji nemám už na M26 nebo dokonce na MM106 apod. Protože, aby byla partie ucelená a vyplatila se,  tak musí být alespoň 300 ks na řádce.  A kolika zahrádkářům se šikuje Gala na semenáči? Uvádím extrémní příklad. Nebo opačně Rubín na M9, kolik malospotřebitelů si je koupí do stěny? Když si všude přečte, že roste šíleně. Proto sortiment pro Vysokmeny a Polokmeny je omezený, protože školkaři se vyplatí pouze to, co je schopno takové velikosti za dva roky dosáhnout. Delší dobu pěstovat stromky už se nevyplácí nehledě na náročnost dobývání hlouběji zakořenělých stromků. Zkusil jsem si tahat meruňky, člověk může být svlečený do půl těla v listopadu a přesto z něj leje. Rozdíl mezi růstem já nevím třeba Rubinoly a Topazu je zřejmý, Když bude dělat vše na všem, to aby měl zoranou republiku. A základiště jako Budějovické náměstí. Nejde dělat všechno.

Chápu a souhlasím, že by nabídka měla být upravená tak, jak je skutečnost - tj. vypsat přehledně co školka na jaké podnoži nabízí a v jakém tvaru. Ale prostě praxe a realita je jiná. Rád bych sám tuto záležitost dotáhl do konce, ale nejsem pánem svého domu.

Rychlost jednání či obsluha ve spěchu je bohužel reakcí na danou situaci, a dané podmínky zázemí. Jestliže nejsou lidi, tak holt to musí zvládat jedna prodavačka. Ostatní jsou na poli. Jestliže je špička sezony a zákazníci nervozně postávají ve frontě, také na to není příjemný pohled a proto to svádí prodávajícího ke spěchu. Notabene když je ještě neustále sledován svým zaměstnavatelem jestli náhodou se prodavač se zákazníkem spíš nevybavuje než prodává.  Prostě každý dělá jak umí. Určitě si každý vybaví píseň "Prodavač" od Michala Tučného s jeho čtyři kila deset kilo dvacet kilo třicet kilo... Jazyk skutečně i správným prodejcům stromků jede jako bič. A snahou je vyjít vstříc. S úsporou času je počítáno také při vysvětlování řezu. Je prostě snazší stromek zákazníkovi rovnou ostříhat na místě a doporučit čtení jak dál, než to při stopadesátému zákazníku po stopadesáté ústně popisovat.

To s tím objednáváním a připraveností stromků s tím také souvisí, je spousta případů, kdy si pro to zákazník nepřijede. A to naštve. Protože sulcovat stromky někde za rohem až do jara a neprodávat je jiným zájemcům, když by je chtěli jen proto, že je někdo s Phy... to prostě takhle dělat nejde. Jinak souhlasím - sliby chyby.

Popisy odrůd se dají částečně řešit, stručnými texty,  kalendáři zralostí, katalogy, jindy musí člověk zapojit ústní doporučení. Myslím si, že v tom není problém. Pokud je prodejce zahradník. Pokud je to ovšem najatý zřízenec, který možná viděl někdy stromky z vlaku, důvěryhodnost je jistě mizivá. Na vlastní náklady poznávám odrůdy tím, že si je sám kupuji a sázím. Jinak není šance se s něčím pořádně seznámit.

Ochutnávky plodů, je tu už k tomu napsáno. I školka má-li matečnici v níž se urodilo, může udělat alespoň výstavku vzorků. Pokud se toho roku neurodilo, protože matečnice je především pro rouby, holt výstavka není.  Jsou školky, které mají i kontejnerované stromky, které zaplodí-li, ukážou své ovoce, které jsou prodejci, mají-li chvilku času, ochotní zákazníkovi nabídnout k ochutnání. A mohu potvrdit, že ochutnané ovoce většinou zabere na zákazníka. Pravodu je, že letní odrůdy v prodejní sezoně v říjnu už prostě neochutnáte, bavíme-li se o jablkách. Což někteří zákaznící těžko chápou.

Cedulky na stromcích, ano měly by být originální. Na každém stromku. Tak to je v předpisech. Leč když je situace, že cedulky dojdou. Tak holt se operativně pro daného zákazníka napíše odrůda pravdivě fixem, aby alespoň věděl odrůdu a podnož, nebo se přepíše skutečná podnož nemám-li zrovna cedulku Topaz na M26 nýbrž jen Topaz na M9, tak přepíšu to M9 na M26 podle pravdy. A jinak, je myslím jedno jestli je stromek mylně ověšen originální visačkou z tištěným textem, nebo viačkou napsaný tužkou ale pravdivě. Lidský faktor je lidský faktor a může dojít k omylu již na roubech, problém jde pak exponenciání řadou až do konce výroby. Klasika: zákazník chce červené jablko, za tři roky příjde, že tam má žluté plody. Občas se to bohužel stane. Taktéž je praxe taková, že se na balík stromků navěsí pouze jedna až dvě visačky. Je to úspora.  A pro sady to stačí. Jenže tyto stromky se také mohou dostat       (upadnou z vozu jak se říká) do maloprodejny. A tak se může stát, že na zákazníka vyjde stromek, jež není označen. Prodejce, zase pokud je zkušený, se zpravidla vyzná co jak vypadá a dokáže dokonce určit odrůdu i podnož podle vzhledu. U jabloní a hrušní eventuelně slivoní není problém. U třešní, broskvoní a třeba já nevím rybízů už to problém je. 

Doufám, že některé věci jsou omluvitelné, uvědomte si, že uspokojit všechny se nedá nikdy. A nervy mají prodavači taky jenom jedny. Jen těch telefonátů. To aby jeden člověk seděl a nic jiného nedělal než zvedal telefony a podával informace kdy co přesně bude. A když zaprší... kola traktorů zapadnou, lidé kteří dobývají, jsou jak těžkooděnci... no to je potom legrace. A i kdyby bylo sucho, školkař nemá nikdy celý sortiment venku. Vyorává postupně a naváží do základišť. To není zahradnictví, které si teprve to zboží nechá navézt a po té provádá. První věci jsou často při dalších již pryč. Je proto důležité to pochopit, že do školky se musí zajíždět na víckrát, chce-li kompletní sortiment do zahrady.

JK

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                  
host - 166.118 (?), 7.11.2014 16:13

Mám zcela odlišný názor, než JK, ale nepovažuji diskusi na účelnou. Jen poznámka: V nbídce Fytosu Plzeň na webu není Braeburn ani Baya Marisa, Schniga ano. Aktuální stav je nutno ověřit.  E-shop však Fytos nemá, tudíž nákup ze Slovenska asi nebude jednoduchý. R.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky)  |  1,  2,  3,  4   
zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Po zateplení domu problém s hlodavci na půdě -> jak jim zamezit lézt mezi polystyrenem a hrubou?8:04
Nářadí pro průklest vysokých stromů25.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů25.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů24.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů24.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů23.4.2024
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika