Jak na šlechtění nových odrůd
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
host - 226.194 (?), 2.2.2012 17:39
Přátelé mne by spíš zajímalo, jak postupovat dále, semena jsem vysel, a rostliny vzešly, jsou staré dva roky, jak udělat první výběry? Podle čeho. Co když budou i trnité bujné odrůdy mít chutná jablka? Jak postupovat se selkcí dále? Materiál sledovat jen na původní rostlině nebo ho i rozroubovat na typové podnože?
Za podnětné nápady a typy děkuje
Juraj Kafka
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 226.194 (?), 2.2.2012 17:40
Případně, prosím, doporučte nějakou odbornou literaturu.
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 178.235 (?), 2.2.2012 19:18
Nic Vám nebrání vyhlédnuté semenáčky roubit (zkušebně, pokud mají afinitu ) na méněvzrůstné ponože, abyste urychlil dobu k výkvětu geneticky nové odrůdy.Život člověka je vůči vzniku nových generací ovocných druhů dost krátký.Je to víceméně možné nazvat štěstím, když se za krátký život člověka něco podaří. AB
|
|
 |
|
 |
 |
|
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář (18319) - 102.7 (?), 3.2.2012 19:08
Pane Kafko, to je právě kouzlo zlaté ruky šlechtitelů. Skutečně, při selekci vycházejí ze staleté empirie, že semenáčky připomínající pláňata, tedy s trny a drobnějšími světlými listy nepřinášely kvalitní plody. Proto je vyjednocují již v prvním roce po vzejití. Jestli se mohli mýlit a vytrhnout křížence, který vzdor planému habitu přinese skvělé plody? Možná ano. Je to asi stejné, jako kldybyste hledal mezi malými dětmi ty, jejichž kůže snese nejvíc slunce a nespálí se. Asi byste předem vyřadil všechny blonďáky. Ale jistotu, že mezi nimi bude některý s odolnou pokožkou, byste neměl.
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 16.1 (?), 3.2.2012 11:59
Skúste odrodu v nedávno mnou zadanom vlákne identifikovanú ako "hontianska končiarka", je na mušt výborná: vysoká cukornatosť, dobrá chuť na priamy konzum, veľké plody, vysoká rodivosť bez akejkoľvek údržby (v minulosti na vysokokmeňoch, samozrejme), i bez postrekov odolná prakticky všetkému, odskúšaná v 600m n.m. A samozrejme, mizerná skladovateľnosť; nič iné ako mušt z toho rozumne robiť nejde.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
|