Ktera z boruvek se nejvice podoba lesni boruvce



host - 5.172 (?)
25.10.2011 14:15

Neviem ake mate skusenosti s domacimi lesnymi cucoriedkami. Chodil som na ne ako student na prilepsenie a boli roky, kedy som urobil aj 50-60 vystupov a zberov za sezonu. Mozem zodpovedne prehlasit, ze poznam priblizne 14 ekotypov divo rastucich lesnych cucoriedok. Aj tie sa lisia velkostou, farbou chutou, aromou a aj konzistenciou duziny. Cucoriedky rastuce v nasich lesoch su rodu Vaccinium (presnejsie Vaccinium Myrtillus), tak isto ako cucoriedky zahradne, nazyvane aj kanadskymi. Tak isto sa jednotlive ekotypy lisia svojimi parametrami medzi sebou, ako sa lisia jednotlive zahradne medzi sebou. Pomenovanie cucoriedka im teda prinalezi pravom. Jedna sa o ten isty rastlinny druh a su geneticky pribuzne, na rozdiel od zimolezu, lulku a muchovnika. Mozete nesuhlasit, ale pravdu nemate.

Cucoriedky zahradne, nazyvane aj kanadske su podla americkeho pomenovania typu HighBush (Vaccinium Corymbosum) cize vysoke a rastu prevazne v Amerike, nie v Kanade. V Kanade a severnej amerike rastu cucoriedky v Amerike nazyvane LowBush (Vaccinium Angustifolii),  cize nizke. Vysoke sa pouzivaju na priamy konzum a na samozber, nizke diky aromatickosti a vacsiemu podielu farbiva, na konzervarenske ucely na vyrobu stiav, kompotov, dzemov a pod. Su uz vyslachtene aj krizence medzi nimi a medzi ne patri aj spominany Northland. Ak teda chcete "cucoriedkovejsiu" chut, skuste tieto. Nezarucujem vsak, ze chut tychto cucoriedok bude "cucoriedkovejsia" ako inych cucoriedok.

Americania by podla Vasho vzoru mohli namietat voci nasim lesnym cucoriedkam, ze by sa nemali nazyvat cucoriedkami, lebo nechutia ako ich cucoriedky.

Ak bola chut tych Vasich tak diametralne odlisna, ze ste ich nemilosrdne vykopali, zostava mi este jedno mozne vysvetlenie. Ze to cucoriedky rodu Vaccinium vobec neboli. Ale nakolko som ich nevidel, tak sa samozrejme mozem aj mylit.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci