40 let stará nafta



   Předchozí příspěvky  |  1,  2,  3,  4,  5  >   
                     
Chemický Alí - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1247) - 166.66 (?) 
6.4.2009 11:14

Hezky pláčete nad invektivami, ale dopouštíte se jich sám více, než kdokoli ostatní. Máte svoji subjektivní pravdu, založenou na "osobní zkušenosti", OK, tak to ale neprodávejte jako validní argument.

Mícháte páté přes deváté, starou naftu, fritovací oleje, kvalitu PHM a konečně, (už jsem se bál že na to nedojde! )  konečně i oblíbené bajky o spiknutí olejářských řtězců - ale to je spíš k pláči, než k smíchu.

Nafta se za aerobních podmínek i působením bakterií rozkládá na vodu a CO2,meziprodukty jsou aldehydy, ketony, mastné nafténové kyseliny. Při biochemickém rozkladu se objevují i plynné uhlovodíky (metan etc.) Nejdřív jsou atakovány nenasycené uhlovodíky, pak nasycené. Desulfikační bakterie pak snižují i množství parafinických sloučenin a významně zvyšují asfeltény (tuhé amorfní látky tmavého práškovitého vzhledu jsou podobné pryskyřicím, ale narozdíl od nich jsou více aromatické, molekulová hmotnost se uvádí 1000-7000 g/mol, jejich struktura  - vzájemné spojování není zcela objasněno, ale vidlácky řečeno, motoru dávají sakra na zadek!. Ozvláště spalovací prostory se s nimi rády kamarádí!)

Ve zkratce - to co Vám ze skladované nafty vznikne neodhadnete, ale vzniká mnoho produktů a meziproduktů, u kterých, pokud by Vám je chtěl někdo nalít sólo do nádrže, byste si významně poklepal na hlavu a zároveň významně zvýšil tón hlasu - voda jako taková je ze zmíněných degradačních produktů ještě tím nejmenším zlem.

Navíc, logicky z nafty se stává směs něčeho zcela jiného než PHM pro dieselové motory.

PS. Není problém koupit libovolný jedlý olej a říznout s ním (v létě! jinak ucpává filtry)  i v poměru 1:10 až 1:5 naftu v nádrži. Je to risk, jedlé oleje mají nižší mazací schopnost a snižují životnost motorů obecně, ale kdo má starou šunku, nebo chce okrást zaměstnavatele a na služebáku mu nezáleží, proč ne.

Snaha uspořit je také chvályhodná, jenom při ní člověk nesmí do kanálu zahodit i buňky své šedé kůry mozkové.

Nicméně, ten kdo podobně uspoří a způsobí si škodu koupí jednu úžasnou věc - zkušenost.

PS 2.  návody na filtrování starých PHM (přes punčochu, sítko, posvěcený šátek) , prováděné s naivní představou, že to špatné odfiltruji, jsou stejně účinné, jako přikládaní hořčičných placek na hruď umírajícího.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci   
stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
                     
host - 133.102 (?), 6.4.2009 12:08

co jsou to aerobní podmínky? neznamená to, že má nafta stálý přístup k čerstvému vzduchu - otevřená nádoba?

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
Chemický Alí - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1247) - 166.66 (?), 6.4.2009 12:18

Ano, ale neznamená to nutně otevřenou nádobu, ale i nezcela těsnící.

Mikrobiální rozklad funguje ale jak za aerobních tak i anaerobních podmínek, tj. i bez přístupu vzduchu. Záleží na typu bakterie. V PHM probíhají navíc autodegradační procesy.

Z praxe - strategické zásoby PHM se skladují v podzemních rezervoárech s ochrannou atmosférou maximálně do 5 let (to jsou sakra jiné podmínky, než sud ve sklepě), pak se distribuují (levní prodejci PHM), jako zboží "k přímé spotřebě". U nás se stěmito PHM setkáte právě na ultralevných pumpách, povětšinou jde o bývalé strategické zásoby ze SRN. Vždy splňují normy, v určeném intervalu, ale již se začaly měnit.

Uvádím to pro ilustraci, jako příklad nejkvalitnějšího skladování s ochrannými atmosférami a přes to, je doba maximálního skladování dost krátká.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
host - 46.39 (?), 18.2.2010 23:07

U nafty nevím, ale benzin jsem měl 22 let v 200l sudě, byl plný a fest uzavřený a vloni jsem ho vyjezdil ve favoritu bez problému. Dědek

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
host - 174.173 (?), 6.4.2009 1:12

Taky mám doma ještě naftu koupenou kdysi za 90 haléřů. Když mi dělal na zahradě bagr na podvozku Tatra 815 zemní práce, nalil jsem mu plnou nádrž a nebyl žádný problém. Při čerpání ze sudu jsem jí přefiltroval přes dámskou punčochu. Nyní jí přidávám do motoru Slavia v TZ4K14 v poměru 50:50 s čerstvou naftou a chová se to normálně.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 45.244 (?), 6.4.2009 14:31
Nechci polemizovat s pánem co zde dělal chemický rozbor nafty=neni to moje hobby ale na svém peugeotu 405td mám nalítáno 340000km a neuvěřitelné je že vše je origo a nikdy jsem netankoval nějakou extra naftu od shellu atd.Je možné že mi ted´ třeba klekne ale zatím jezdí a chytá i do -10 v pohodě na obyč naftu, takže se přikláním k názoru že do starých motorů bych tu starou naftu mixoval 50/50 + nějaké mazivo
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
Chemický Alí - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1247) - 166.66 (?), 6.4.2009 14:42

Ale to je přece jiná, vy kupujete naftu na pumpě, až na naprosté výjimky jsou pohonné hmoty i na levných pumpách v pořádku, i nejlevnější ONO prošlo mnoha zkouškami bez ztráty květinky - mimochodem jeden z prodejců prodávajících právě PHM ze strategických zásob SRN.

Vy máte samozřejmě klasický diesel.tydly-tydli, žádná turba, žádné vstřikování, "kovářské" vůle na motoru, ale můžete mi věřit, že strochou smůly byste i vy dokázal starou naftou motor zničit. Prostě neodhadnete, jak moc je degradovaná.

Pak si ale uživatel musí říci :" Je cena úspory při použití v mém autě vyšší, než zůstatková cena vozu, nebo ne?"...

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
host - 45.244 (?), 6.4.2009 15:28
špatně jste četl já mám 405TD/ to TD znamená turbo diesel/ a tu starou naftu bych se opravdu namixovanou nebál do staršího traktoru dát
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
               
host - 7.56 (?), 6.4.2009 16:23

Pro Chemického Alího

Psal jsem starou naftu profiltrovat ale přes punčochu, sítko, posvěcený šátek, to je Váš vynález.

Moje auto najezdilo 420 tisíc km, leju tam kdejaké žblury. Kdybych jezdil na ten Schell, možná bych najezdil raz tolik ale nevydržela by to karoserie, která už má teď problémy zůstat pohromadě.

Souhlasím taky s Vámi jakožto odborníkem že v naftě vznikají časem chemické změny ale stává se že se občas rozchází teorie s praxí, jinak si nedovedu vysvětlit jak to že mi to auto ještě jezdí když tam leji fakt kde co.  A kdyby mi v říjnu dali známku STK nějakým zázrakem abych mohl jezdit ještě další dva roky, věřte nebo nevěřte budu jezdit ještě potom ale to se mohu fakt ocitnout se sedadlem na zemi.Proto je pro mne nepodstatné jestli ty žblury můj motor ničí.

A co se týče té filtrace, punčocha ani posvěcený šátek dle mého názoru nestačí. Já bych použil hrubý a jemný palivový filtr na naftu. Existují taky ještě důkladnější filtrace a to Vám jako chemikovi nemusím vysvětlovat ale ten hrubý a jemný filtr na naftu klasicky stačí.  Potom dolít 1:50 olej nejlépe M2T a to je tak všechno. Pak ještě dobré toho lít polovinu 1 díl normální nafta a 1 díl stará nafta. A samozřejmě mít v pořádku naftové filtry v autě a kontrolovat jestli se ty filtry nějak enormě neznečišťují.

Nemůžete to nalít do čehokoli ale to jsem už tady psal, tak Vám to píši znovu protože opakování jak se říká je matka moudrosti. Tak jestli máte nějakou starou naftu, dejte vědět. Dám kontakt a přidám k tomu vřelý dík do října. Pak se budu muset loučut se svým starým nezmarem, který sežral fakt všechno.

Odborník se někdy diví ale někdy zkušenost je nad odborný posudek. Já jezdím nezávisle na tom že někdo píše zde na webu že to nepojede. Někdy si můžeme popovídat jak lze jezdit na vyjetý friťák. Ví to sice kdejaký taxikář ale jak jsem napsal výš. Opakování je matka moudrosti

Ani bych dál nereagoval kdybyste nám tu nepsal o posvěcených šátcích ale to je asi folklór diskuzí na tomto webu :)

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                  
Chemický Alí - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1247) - 7.210 (?), 6.4.2009 17:19

Nebyla to reakce pouze na Vás, nejrůznější návody na filtrování se cyklicky opakují. Filtr Vám prostě to, co může udělat motorům špatně neodfiltruje. Pro degradační produkty je jakýkoli filtr asi stejnou překážkou jako pletivo plotu pro roj komárů.

Každý svého štěstí strůjcem, dělejte jak myslíte, jistě děláte dobře.

Dobré je znát i názor odborníků z autorizovaných servisů - já mám dlouholetého známého v Auto Mladá Boleslav. Jeho názor a mnoho vtipných příhod z praxe, "jak jsem přišel o auto" hovoří za vše.

PHM se "nekzí" podle mustru, ale kazí se, lít PHM s diskutabilní kvalitou do motorů je, lidsky řečeno nerozum.

ZNOVU OPAKUJI, každý svého štěstí strůjcem, úspora je skvělá, zvlášť pokud je cena vozu již taková, že nákupem plné nádrže nafty vzroste dvakrát cena vozu.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky)  |  1,  2,  3,  4,  5  >   
zahrada.cz
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika