Kdy stříhat živý plot ze šeříku?
|
|
|
|
|
 |
 |
|
host - 206.242 (?), 7.4.2011 13:50, zobrazeno: 21409x
Dobrý den, máme na zahradě živý plot ze šeříku, loni jsem ho stříhala hned na jaře, ale potom vůbec nevykvete, a to mi přijde škoda. Můžu ostříhat keře až po odkvětu? Nebude to pozdě nebo neublíží jim to nějak? Omlouvám se za možná hloupý dotaz, jsem opravdu zahradník začátečník :-(. Děkuji za radu.
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 49.39 (?), 7.4.2011 14:15
Ano, ostříhejte ho hned, jakmile odkvete. To je ta správná doba: na nových výhonech se zakládají květy pro příští rok (ty jste při jarním stříhání ostříhala a proto Vám nekvetl). Nebojte se, neublíží mu to, ale pomůže.
Josef.
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
host - 49.39 (?), 7.4.2011 18:17
Pane Jiří, pravdu máte v tom, že šeřík není příliš vhodný na stříhané živé ploty.
Jsem však přesvědčen, že při mnou navrženém postupu se tazatelka o květy nepřipraví (to byla podstata otázky). Pokud ho tazalka ostříhá opravdu bezprostředně po odkvětu, pak ještě nejsou na nových mladých několikacentimetrových výhonech založeny kvěětní pupeny na příští rok.
Druhá věc je, jak plot bude vypadat: nebude "jako ze škatulky". Jinými slovy: pěkný pravidelný tvar daný střihem bude mít pouze v období brzo po ostříhání. Postupně totiž narostou třeba až půlmetrové jednoleté výhony (některé delší, některé kratší...), které tazatelka bude muset nechat bez dalšího stříhání prakticky celý rok až do dalšího odkvětu.
(Třetí věc je bohaté odnožování šeříků - pro zahradníky začátečníky: keřový šeřík se od kořenů rozrůstá stále do šířky, pokud tomu nebudete bránit stříháním, sekáním apod.)
Josef.
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
host - 207.237 (?), 7.4.2011 21:18
Myslím, že nezbývá nic jiného, než abychom si všichni čtyři - tazatelka, pp Jiří a Ferda a moje maličkost - našli živý plot či keř šeříku, hned po odkvětu jej sestříhali a pak abychom počkali na to, jak komu z nás pokvete či nepokvete. (A je nutné si ponechat kontrolní vzorek bez sestřižení - na porovnání).