pařezy



host - 25.177 (?)
19.8.2010 0:29

Dobrý den

Slabší pařez vytáhněte autem, při obkopání a rozsekání a pomožení s 2-3lidma.Bez problému samořzejmně starším nebo styrým autem s dobrou spojkou a citlivou nohou.

Velký pařez ořech - jablon co koliv vytáhněte z bagrem klidně 50cm i 100cm průměr průměr jako nic.Nám tady vytahoval mnoho pařezů za 500,- až 1500Kč a co si s tím dal práce a navozil na 1 hromadu opravdu toho bylo dost nejlepší co může být dřevo vyberete rozřežete spálíte nebo uklidíte, díru zasypete, nám zde vytahoval 2metry hluboko cca 3 metry délka šířka 2metry a výška 1metr kámen modrák mněl váhu min. 5tun.

Houby a chemikálie nic nedoporučuji, dělal jsem v profi zahradních potřebách, nic jiného nejde, a dávat chemikálie, houby a podobně, nebo střelný prach úplně k ničemu škoda peněz a času účiněk žádný.Pařez vám bude hnít několik roků a hořet to nebude možná 5minut :-) a 2týdny v kuse (pozor na hasiči) pěknej smrádek :D

Zadarmo bez práce nic nejde.

M.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

   Předchozí příspěvky  |  1,  2,  3   
            
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (18311) - 92.38 (?), 21.11.2012 9:24

Není to jenom na smrky?

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
Chemický Alí - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1247) - 248.54 (?), 21.5.2008 20:27

Ze zde zmíněných je účinná likvidace ledkem, pokud byste chtěl užít něco legrace, zakupte sadbu dřevokazných hub - Hlívu, Polničku topolovou, Opěnku měnlivou a podobně, špalek listnatého stromu 1-2 měsíce po pokácení inokulujte dle návodu, sadbu zavrtejte i do řezných ploch, druhou polovinu sadby naflákejte do pařezu (funguje to pouze na pařezy listnáčů)

Inokulovaný špalek zakopejte těsně vedle pařezu, ale jen do poloviny až dvou třetin.

Na podzim budete mít první houby, pařez se navíc za dva - tři roky rozpadne na prach.

Víc najdete i na

http://www.damyko.info/ForumA/viewtopic.php?t=1199&postdays=0&postorder=asc&start=45

Nebo na

https://www.zahrada-online.cz/zahrada/product.php?product_id=1070&tree_id=67

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 51.8 (?), 18.8.2010 22:32
když máte pařez 180 cm v průměru a nechce se vám dávat peníze za drahé frézy nejlepší je to vykopat ručně ale je to hodně pracné a hlavně když jste sám, neznáte někdo nějaký pohodlný, rychlý a levný zpúsop připište ho sem leda pokud nemáte na půdě staré výbušniny
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
rosalinda - (18) - 218.253 (?), 18.8.2010 23:28

Tak jsem si pročetla všechny rady a vzpomněla jsem si jak jsme asi před čtyřmi roky řešili tem samý problém. Pařez byl po borovici, která mám už skoro bořila chalupu. Neměl sice 180 cm v průměru, ale i tak to byl velký problém. Zkoušeli jsme všechno možné, včetně vykopání a různých chemikálií, ale nakonec musel přijet bagr a pařez vytáhnout. A musím říct, že s ním měl co dělat.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
host - 25.177 (?), 19.8.2010 0:29

Dobrý den

Slabší pařez vytáhněte autem, při obkopání a rozsekání a pomožení s 2-3lidma.Bez problému samořzejmně starším nebo styrým autem s dobrou spojkou a citlivou nohou.

Velký pařez ořech - jablon co koliv vytáhněte z bagrem klidně 50cm i 100cm průměr průměr jako nic.Nám tady vytahoval mnoho pařezů za 500,- až 1500Kč a co si s tím dal práce a navozil na 1 hromadu opravdu toho bylo dost nejlepší co může být dřevo vyberete rozřežete spálíte nebo uklidíte, díru zasypete, nám zde vytahoval 2metry hluboko cca 3 metry délka šířka 2metry a výška 1metr kámen modrák mněl váhu min. 5tun.

Houby a chemikálie nic nedoporučuji, dělal jsem v profi zahradních potřebách, nic jiného nejde, a dávat chemikálie, houby a podobně, nebo střelný prach úplně k ničemu škoda peněz a času účiněk žádný.Pařez vám bude hnít několik roků a hořet to nebude možná 5minut :-) a 2týdny v kuse (pozor na hasiči) pěknej smrádek :D

Zadarmo bez práce nic nejde.

M.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
host - 156.243 (?), 15.10.2010 19:41

Možná to nebude rada přímo pro vás, ale pro někoho jiného, kdo se chce skoro bezpracně zbavit starého stromu a tím i toho pařezu po něm. Před lety jsme káceli stromy napadené šarkou. Manžel dva ořezal a pařezy pracně vykopával. Nadřel se jako kůň. Viděl ho soused a řekl mu, že se na to má vykašlat a ty zbývající stromy ořezat tak, aby mu trčel jen kmen. Půjčil mu HUPCUK (nevím, jestli je název správně) a ten se zahákl řetězem za vedleší strom a druhý konec za ořezaný kmen. Pak se pákou jen posunovalo. Vyvrátil ho s kořeny během chvíle a použil jednu ruku. Druhou by mohl i kouřit... Pohodička...

Ivana

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 221.250 (?), 4.11.2010 21:03

Pri pílení stromu podľa priemeru stromu nechajte výšku pňa min 50 cm a pri hrubších priemerov 1-2 m. Pri neskoršom vyťahovaní pňa si ušetríte veľa práce. Odstraňoval som korene z rozľahlého pozemku. Na každý typ koreňa existuje iná technológia. Na tenšie korene postačuje krompáč, sekerka a pákové nožnice, veľká čast sa dá ručne vyvrátiťsystémom páky. Na hrubšie korene, napríklad rozrastené liesky sa dajú použiť lešenárske trubky 2m, resp. hrubšia pevná rúra. Na spodnú časť som privaril z roksorov tzv. vejár, ktorý sa zachytil o dalšie výrastky z liesky. Túto trubku som zasunul do najsilnejsieho pňa liesky a váhou vyvrátil. Predtým som protiľahlú čast starostlivom odkopal krompáčom a sekerkou presekol korene. Na silné korene sa dá použiť silný reťazový navijak. Oceľové lano sa mi neosvedčilo, odporúčam použiť reťaze. Postup, najprv odkopat protiľahlej strany korene, prerušiť ich mot. pílou, alebo sekerkou. čo najvyššie umiestniť reťaz a postupne ťahať a vyvracať koreň. Nie je to ľahká robota, nadrel som sa ako v Otrokárskej s.r.o. a to som si pri navyjaku pomáhal predĺženou lešen. trúbkou, niekoľko článkov pomocnej reťaze som rztrhol. Priložil som niekoľko obrázkov pre ilustráciu. Ďalšia rada, trhanie koreňov je najlepšie obdobie jeseň resp. jar, v lete sa táto ťažká práca nedá vykonávať, pôda je vtrdá ako betón. Po silných dažďoch je ľahšie trhať korene.


Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
host - 221.250 (?), 4.11.2010 21:05

Ďalší obrázok


Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
host - 159.230 (?), 30.10.2011 11:09

já trhám pařezy tecnikou VT-55A, ten má naviják o tažné síle až 120 tun.U toho není potřeba nic odkopávat(jen pro uchycení lana za kořeny),jen stačí ten pařez pevně uvázat,, buď okolo na smyčku nebo lépe pod kořeny, shodit vzpěru a zapnout hydrauliku navijáku, za 10 minut jsem měl celej 25m. ořech venku i s kořenama.Ale pravda je že tank moc lidí nemá k dispozici.

Rozrostlá líska mě trvala cca 5 min.A nakonec vylezl pařez o velikosti cca 2m v průměru


Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 159.230 (?), 16.12.2011 19:48

Hupcuk jistě... tím trhám pařezy já, a každý jsem vytrhl a je jedno jestli to byl ořech nebo malá švestka.

Návod na likvidaci pařezů
Trhání pařezů je možné více způsoby. Záleží na velikosti a hlavně jaké má kořeny-do stran nebo dolů.Vhodné je neřezat stromy u země ale hned je vyrvat, dokud mají kmen, který působí jako páka.

Chemické sarapatičky jsou na prd, je to pomalé a mnohdy neúčinné.A někdy i riskantní-zdroje pitné vody.

1 možnost -pařezová fréza-rychlý způsob zrušení pařezu ale ne celého, frézuje cca 20cm pod úroveň terénu. Kořeny zůstanou.Takže může znovu obrazit.Potřít rundapem.

2 možnost-vytržení nějakým silným strojem(bagr, náklaďák, atd.)- kolem pařezu se uváže smyčka ze řetězu a za ní teprve pevné lano(nejlépe ocelové) druhý konec k autu. S autem nacouvat co nejblíže k pařezu (pozor na přejetí lana) a plnou silou dopředu-škubnout. Pozor lano musí být dostatečně pevné jinak se přetrhne(já používám ocelové lana nebo řetězy s nosností od 5 tun do 120 tun-pro VT-34)Tímto způsobem se dá pařez vyrvat i s kořeny a nehrozí, že bude znovu obrůstat tak jako při frézování.

3 možnost- bagr s podkopem-Bagr si udělá díru kolem a zároveň ho vytáhne a zasype díru, výhoda vytažení celého pařezu. Celkem rychlá metoda

4.možnost -Silný naviják (např. na autě)-Záleží na síle navijáku. Pro příklad Naviják na LKT vyrve celý smrk i s kořeny- žádný pařez.
Pro menší pařezy a pařezy odkopané stačí ruční řetězový hupcuk s nosností 3 tuny a výš, lano a kurta na smyčku nebo řetěz. Pařez uvážeme na liščí smyčku (při tahání se stahuje- oprátka) za ni zahákneme dolní hák navijáku a naviják (uvážeme za jiný pevný bod-silný strom, sloup, atd.) a začneme to natahovat, v průběhu si popř. přesekneme kořeny a do díry kolem pařezu nalejeme hodně vody(-o hodně to usnadní tahání-menší odpor hlíny-doporučuji u každé metody-Kromě frézy) tímto vyrveme celý pařez.
Naviják na autě: kolem pařezu uděláme díru, a nalejeme tam vodu, zavážeme pařez na smyčku zahákneme hák s lanem, autem najedeme čumákem k pařezu(min však 3m od něj)-dle možností, auto zabrzdíme, zařadíme rychlost a založíme kola např cihlou, dřevem atd.. a zapneme naviják.pokud má velkou nosnost pařez vyleze, pokud se mu nechce tak mu pomůžeme, sekerou kořeny.

Zbylé kořeny v zemi postříkáme Rundapem, aby neobrážely. -Problém syrových pařezů-Doporučuji u každé metody-hlavně u frézy

5.možnost: Pouze u malých stromků, keřů: Osobní auto, nějaké větší (např : škodovku, VW, atd.) + vázací prostředky.
Pařez: pařez uvážeme na smyčku buď přímo např tažným lanem nebo kurtou a zahákneme za kouli nebo za oko pod autem (vzadu) nacouvat k pařezu a škubnout. Podle potřeby zopakovat.
Celý stromek (keř): stromek uvážeme co nejvíc nahoře, za kmen (pozor nevázat za větve-ty se utrhnou)
Zahákneme za auto a stejný postup. Lano musí mít ale dostatečnou nosnost, jinak hrozí úraz nebo škody na majetku (autě).

6.možnost: nechat vyhnít.Trvá to dlouho.Ale nenadřete se.Doporučuji navrtat všude do pařezu díry.Popř tam nalít vodu.

7.možnost: Výbušninou: Jsou na to firmy, ale sami to nezkoušejte.

8.možnost: Vypálit ohněm.Ale je to nebezpečné a někde i zakázané.Doporučuji se zeptat na příslušném OÚ jestli to v dané obci není zakázané.Pařez může hořet i pěkných pár dní.
Pozor na vznik nekontrolovatelného požáru okolí.Nepoužívat benzín.

9.možnost.Chemickou cestou.navrtat díry a nasypat ledek, přikrýt a za rok zapálit.

10.možnost: uříznout pilou pod úrovní země.Pařez odkopeme, očistíme smetáčkem, na pilu si nasadíme nějaký mizerný řetěz a uřízneme pod úrovní trávníku.Navrtáme díry a polejeme Rundapem. Zasypeme a posypeme travním semenem.

Nejjednodušší způsob: silný bagr s podkopem nebo vyprošťovací tank VT 34, VT 55 A, VT 72 M4CZ.U těchto tanků síla hlavního navijáku je až 120 tun pře 2 kladky. U tanku je nutná potřeba místa a vjezd min. šíře 3,75 m a nosnost terénu 48 tun-tzn. že to nelze postavit na podsklepený dvorek. Jinak v pohodě.
U vázacích prostředků platí že pokud se váže na smyčku klesá nosnost na 80% WLL.TZN.máme kurtu která má nosnost např 3 tuny, tak při úvazu na smyčku bude mít nosnost 2,4 tuny.Ale nemusíte se bát že ji přethnete(ty slabý možná) trhací zatížení je mnohem vyšší (cca7 tun).
Vždycky je lepší vzít tu s vyšší nosností, nic tím nezkazíte, spíš naopak.I přes toto omezení je nutné pařezy vázat na smyčku!

Pozor na kabely, trubky, atd. které vedou v těsné blízkosti pařezů. Aby se nepoškodily.
Při vytržení pařezu můžeme vytrhnout i trubku.Což není žádoucí.

Při kácení stromů doporučuji: Neřezat strom u země-vznik pařezu.Pokud budete kácet strom je lepší ho hned vytáhnout celý, jelikož to jde snáze.Pokud ho nebudete chtít hned vytahovat
celý tak ho neřezejte u země ale nechte kmen, pro následné vytažení. Pokud ponecháte jen pařez, může vám v budoucnu dělat problémy-sekání trávy, výkopy,vosy atd.
Ideální postup zrušení celého stromu: Pilou ořezat pouze větve, podle velikosti (a způsobu vytržení) strom odkopat (malé není potřeba)+ jedna z výše uvedených možností. Např : Švestka s kmenem v průměru 25cm.Ořežu větve, zavážu řetěz(nahoře kmenu, vezmu hupcuk 3,2 tuny, zaháknu dolní hák, najdu jiný pevný bod např : lípa v pr. 40cm zavážu lano dole u země, zaháknu druhý konec navijáku natáhnu a zavážu na pevno. A začneme napínat, strom se začne vyvracet, k dispozici máme sekeru.Pokud tam drží nějaký kořen, usekneme a takto pokračujeme dokud strom nevyleze.
Zbylé kořeny potřeme např. Rundapem. Díru zasypeme, přidáme travní semeno a zaválcujeme, popř. pošlapeme, lehce zalejeme vodou-pozor na vyplavení semena.)
Za pár týdnů nepoznáte, že tam nějaký strom byl.Pozor na nosnosti hupcuku. Nelze tahat pařez o průměru 60cm hupcukem s nosností 800kg.Z vlastní zkušenosti bych na to vzal aspoň 3 tunu.

Pozor taky na to za jaký strom nebo jiný bod vážete druhou stranu navijáku. Aby se vám nestalo že pařez se ani nehne a vy si vytrhnete např. zdravou hrušku nebo nějakou trubku.Vázací bod musí být vždy pevnější než strom který chcete vyrvat.

Při vázaní druhého háku hupcuku je potřeba celý systém natáhnout tak aby to bylo co nejméně prověšené.Tzn něž to uvážete na pevno k nějakému jinému stromu, ručním tahem za lano to napněte a následně to zavažte na pevno.To je z důvodu, že pokud to neuděláte tak to sice udělá naviják, ale máte polovinu zdvihu(délky řetězu) pryč a na vytržení pařezu vám to třeba nedá.Jednoduše: Pokud má hupcuk zdvih např. 4 metry tak než to napnete tak máte jen např. 3m řetězu a na pařez vám to nemusí stačit.Stalo se mi i přes to že jsem to měl napnuté už před uvázáním, že mi 6m zdvihu nestačilo.Strom byl dlouhej (cca 25m) a než jsem ho položil musel jsem ten naviják převázat jinam.

Tip:
U každé metody doporučuji aspoň trochu odkopat a nalít mezi kořeny hodně vody-nejlépe tlakem (hadicí s tryskou, nebo WAPkou) tím se vyplaví hlína z kořenů a pařez už tolik nedrží.U metody frézování nikdy vodu nelít. Tím se ztratí polovina odporu. Špatné je vznikne bahno a dost velké. Ale zase to usnadní o hodně práci (cca 50-60%).
Tento postup není nutný u strojního trhání (tzn. bagrem, frézou, tankem)
Naopak doporučuji u metody trhání hupcukem, ručně, autem a navijákem na autě (ne na tanku, tam je to vzhledem k síle zbytečné)

Tímto způsobem se dají vytrhnout i betony, ploty,trubky, sloupy,atd. Dokonce se tímto způsobem dají dělat i demolice.Já to dělám, ale normálně to nedoporučuji, je to dost nebezpečné a vyžaduje to znalosti nosností, navijáků,lan, konstrukcí staveb, atd.

Trhání pařezů video zde a zde.


Tento článek je volně šiřitelný pouze jako návod. Nenesu odpovědnost za vzniklé škody a úrazy. Nosnosti a stav vázacích prostředků, i navijáků je nutné před použitím zkontrolovat, jakož i způsob uvázání.

Hupcuk řetězový nosnost 3,2 tuny
Hupcuk řetězový nosnost 3,2 tuny
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky)  |  1,  2,  3   
zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Po zateplení domu problém s hlodavci na půdě -> jak jim zamezit lézt mezi polystyrenem a hrubou?30.4.2024
Úprava vody magnetickým polem29.4.2024
Po zateplení domu problém s hlodavci na půdě -> jak jim zamezit lézt mezi polystyrenem a hrubou?29.4.2024
Po zateplení domu problém s hlodavci na půdě -> jak jim zamezit lézt mezi polystyrenem a hrubou?28.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů25.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů25.4.2024
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika