Kedy začať s rerozom systémom Pillar?



host - 16.1 (?) 
4.1.2012 14:07, zobrazeno: 4792x

V reze ovocných stromov nie som úplný začiatočník, aspoň čo sa týka voľných tvarov koruny. Ničmenej, rád by som skúsil systém Pillar. Teoreticky mi je jasný a logický, autor uvedených stránok ho odporúča na rez štíhlych vretien a rovnako ho uvádza ako vhodný aj na - citujem - "rekonštrukciu starších stromov". Zatiaľ čo tá rekonštrukcia mi je jasná, nie je mi jasné, kedy u mladého stromku začať so systémom Pillar. Je potrebné najskôr zapestovať korunku - tradične či špeciálne - alebo je možné prakticky od prvých výhonov začať aplikovať Pillar systém? Ako v takom prípade pristupovať k skracovaniu terminálu?

Adresa příspěvku
Připojit reakci   
stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
   
host - 153.9 (?), 5.1.2012 1:35

Tento problém jsem řešil loni. Prostudaoval jsem Vámi uvedený odkaz a pochopil jsem to tak, že (jak je tam napsáno) dvouočkové pilířky se u stíhlého vřetene vytvářejí na hlavní ose, tj. v podstatě na terminálu. Takže mám představu řezu špičáku následující: (Rok 1) - od předpokládané výšky kmínku odpočítám cca 6 oček a zaříznu terminál. Tato očka by měla vyrašit a do příštího roku  (Rok 2) by měl mít stromek v dolní části větvičky (letorosty), které by se měly za druhým očkem zastříhnout. Terminál pak zakrátit opět za šestým očkem. Tím budou na spodní části vřetene již nachystané pilířky se dvěma očky - základ řezu Pillar. Z těchto dvou oček vyrostou letorosty a následující rok (Rok 3) se jeden z nich ponechá a druhý opět zakrátí za druhým očkem. Z oček pod zakrácením terminálu vyrostou letorosty, které budou taky zastřiženy za druhým očkem. V dalším roce (Rok 4) by již měly nezakrácené letorosty ze spodní části vřetene plodit.

U obyčejného zákrsku pak předpokládám nejříve ještě vypěstování kosterních větví, čímž se plodnost o jeden rok oddálí.