Motorový olej - sekačka s pojezdem



J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388)
1.9.2007 15:12
Olej používám Mogul Alfa - SJ tyto oleje mají antikorozní přísadu a jsou určeny spec. pro provoz malých 4 taktních motorů, cena naposledy byla včetně poštovného kolem 85 ,-/l. Výměnu bych přes uvedené protiklady doporučil po sezóně, protože po delší době se úsady a kaly z oleje hůře vyplachují z motoru - prvním delším provozem v nové sezóně se část těchto úsad dostane do oleje a již je znehodnocen . Za předpokladu odstavení sekačky na cca 1/2 roku to vidím, jako větší problém, než nechat nový olej stárnout v motoru a teoreticky i přijímat kondenzáty - pokud je uskladněná tam, kde mrzne(např. automobily stojí v zimě a další stroje a kondenzáty vody, pokud se vytvoří se stejně zahřátím oleje odpaří).Benzín je ale nutné spotřebovat, ten je potom stejně velmi nekvalitní - je to více smrdutá tekutina, než původní pohonná látka  s obsahem vody  - a sekačka velmi špatně startuje, než se nový benzín dostane do karburátoru.  Samozřejmě je nejlepší pro provoz motoru, aby jel pokud možno s co nejkvalitnějším olejem a tento aby nebyl znehodnocen dlouhým provozem, nebo provozem v nepříznivých podmínkách - to je již na obsluze, aby posoudila nutnost výměny dle náročnosti provozu. Na větších svazích je větší spotřeba oleje, a to tím, že je spalován - dostává se ve větší míře než obvykle do spalovacího prostoru. V takových podmínkách je nutné častěji kontrolovat stav oleje a jeho znečištění karbony, které se při spalování oleje tvoří. Po delší době takového provozu klesne výkon a zvýší se spotřeba, protože se zakarbonováním zmenší množství nasáté směsi, a také se změní tvar spalovací komory - nutnost vyčistit - odkarbonovat. Ještě jak často měním olej u sekačky s motorem B+S, 3,7kW a běžnou intenzitou sečení 1x po 2 letech, a to po sezóně, u motorů Honda na Vari systému, dle intenzity provozu, ale max. 2 x do roka. Já přidávám na 1 l oleje 50ml Metaltecu 1 (není podmínkou, nebo nutností), který znehodnocování oleje snižuje a vylepšuje mazací vlastnosti, ale i tak bych výměny prováděl ve stejných časových lhůtách.
Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
Stránky: 1,  2,  3,  4   
host - 64.22 (?), 31.8.2007 16:56, zobrazeno: 87678x
Dobrý den,

1) chtěl bych se zeptat, zda je možné v samochodné sekačce s 4T motorem Briggs&Stratton - Quantum XM 50 (3,7 kW) (uspořádání ventilů "L-head") používat vícerozsahové oleje, které se používají do automobilových motorů?  V návodu k motoru se píše: "Používejte vysoce kvalitních detergentních olejů s klasifikací "Pro provoz SC, SD, SE, SF, SG", jako je např. olej Briggs&Stratton SAE 30 (API SG).  - v 10 let starém návodu.

pozn.: v novém návodu k motoru už se doporučuje výkonová klasifikace: API SF, SG, SH, SJ nebo vyšší. + pozn.: Syntetický olej vyhovující homologaci API ILSAC GF-2, opatřený homologační značkou API a klasifikovaný jako "SJ/CF ENERGETICKY ÚSPORNÝ" je vhodný pro všechny teplotní rozsahy. Použití syntetického oleje nemění dobu předepsanou pro výměnu oleje.

* Motory se vzduchovým chlazením dosahují za chodu vyšších teplot než automobilové motory. Pokud budete používat olejů se širokým rozsahem viskozity (10W-30, atd.) nad teplotou 4 stupně C, bude to mít za následek velkou spotřebu oleje a následně možnost poškození motoru. Jestliže používáte těchto olejů, kontrolujte hladinu oleje v motoru častěji.

** Jestliže se oleje SAE 30 používá pod teplotou 4 stupně C, bude to mít za následek obtížné spouštění motoru a možnost poškození vývrtu válce motoru v důsledku nedostatečného mazání !

Přiznávám, že mám sekačku z Mountfieldu (z roku 1997) s hliníkovým šasím a s motorem viz. výše.  V Mountfieldu mi k sekačce prodají buď olej Madit Emol 10W/30 API SE/CC (asi 90 Kč/litr) nebo Madit Mono SAE 30 API SF/CC (také asi 90 Kč/litr) nebo originální olej Briggs&Stratton SAE 30 (API SG) - cena asi 115 Kč/ 0,6 litru.

Myslím si, že prodávané oleje neodpovídají svou kvalitou (výkonovou specifikací API) tomuto motoru - to si myslím o olejích Madit. Resp. olej Briggs&Stratton SAE 30 (API SG) se mi zdá na své množství a kvalitu dost předražený.

Takže zopakuji svou otázku: Je možné v této sekačce používat vícerozsahové motorové oleje ? - v mém případě by se jednalo o oleje 5W-40 (Elf / Total) nebo 10W/40 asi Mogul - všechny tyto oleje splňují specifikaci API SL/CF ACEA A3/B3/B4 a značně tak převyšují výkonnostní specifikaci olejů SAE 30 API SE, SF, SG. Všechny oleje jsem ochoten vyměňovat klidně po 10 hodinách. Motor má naběháno asi 95 motohodin.

V manuálu je napsáno, že olej se má měnit po 50 hodinách provozu (resp. min. 1x za sezónu), popř. po 25 hodinách, pokud je motor provozován za ztížených podmínek.

Já, vzhledem k tomu, že tyto motory nejsou vybaveny olejovým filtrem, mazání není tlakové a uskutečňuje se pouze rozstřikem a motor je tak citlivý na práci ve svahu a o těsnosti pístní soustavy mám taky své pochyby, bych ho s klidem vyměňoval častěji.

Chtěl bych slyšet vaše zkušenosti s mazáním 4-T motorů na sekačkách. Zda je mažete předepsanými oleji, které koupíte v autorizovaných prodejnách, jak často měníte olejovou náplň, zda se někomu podařilo takový motor přidřít popř. dostat do takového stavu, že neúměrně žral olej. V jakých podmínkách používáte vaše sekačky (občas/profi=denně)? Zda používáte vícerozsahové motorové oleje a jaké? Jaké s nimi máte zkušenosti?

Děkuji mockrát za vaše názory a příspěvky a omlouvám se za tak dlouhou otázku.

Jimy
Adresa příspěvku
Připojit reakci
   
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388), 31.8.2007 22:16
Asi nenapíšu tak dlouhou odpověď :)), ale zaměřím se na dotaz, který je na místě. Je třeba si uvědomit požadavky na mazání těchto motorů - otáčky kolem 3000/min. , filtrace proti např. automobilu nic moc až na výjimky -např. Honda, vyšší třída B+S, malý objem oleje, stroj se používá sezónně. Když z těchto údajů sestavím nějaký závěr  pro typ oleje a jeho výměnu, musím hlavně přihlédnout k faktorům - filtrace, malý objem oleje, sezónnost - tedy pro výměnu resp. vliv na snižování kvality oleje důležité faktory. Když olej je v sekačce 1/2 roku bez použití stroje, také stárne a snižuje svoji kvalitu, filtrace -více prachových částic - větší degradace oleje, tím více otěru z kovových dílů motoru - rychlejší znehodnocení oleje. Dalším nejdůležitějším faktorem je samozřejmě intenzita použití sekačky a také pracovní prostředí - prašnost např. letos se více práší při sečení. Z tohoto se dostáváme ke kvalitě oleje - dá se říct, že u mnoha olejů výrobci uvádějí - vhodný pro vodou i vzduchem chlazené 4 taktní motory - např. motorek, dále otáčky nejsou problém auta i motorky točí víc. Tak v čem je problém - jedna věc je možná to, že každý výrobce motorů má tzv. své doporučené oleje, a proto je nabízí jako nejvhodnější pro provoz, přesto se lze dočíst např. u B+S pouze obecné splnění požadavků na kvalitu oleje. Viskozita olejů této kvality by neměla být u otáček kolem 3000 problém, pouze při přehřátí, přetěžování by teoreticky mohlo dojít k překročení provozní teploty a možnosti narušení olejového filmu. Vím o dost lidech, kteří si s tímto nedělali a nedělají starosti a olej pro auta dávají do sekaček. Musím objektivně uznat, že sečou stejně, jako ti, kteří kupují spec. oleje do sekaček. Ale nevím o nikom, kdo by dal olej určený pro sekačky do auta. Za prvé je sekačka levnější stroj a dost lidí se na ni dívá, jako nutné, ale potřebné zlo, proto se k ní tak chovají - někteří, na rozdíl od auta, které umožňuje se mnohým odlišit či ukázat, že na to mají a tak se k němu také chovají. Za druhé jsou sekačkové oleje dražší, než obyčejné oleje do aut, takže i tudy cesta nevede pro mnohé, kteří chtějí ušetřit. Z vlastní zkušenosti, což dělám takto pravidelně doporučuji po sezóně výměnu oleje, aby byl stroj připraven na další použití a provést údržbu, včetně očištění. Já osobně používám do sekačky olej, který tam podle výrobce sekačky(požadavkem na kvalitu) i oleje patří - Mogul alfa - cena příznivá a provoz bez problémů. 
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 64.22 (?), 31.8.2007 23:40
Děkuji, že jste reagoval tak rychle.

chtěl bych se ještě zeptat, zda je podle Vás lepší olej vyměnit před zazimováním nebo až na jaře?  Podle mě má obojí svá úskalí(nevím jak závažná) - jestliže olej vyměním před zazimováním, tak motor bude přes zimu relativně dobře chráněn před korozí čerstvým olejem, ale během zimy v klikové skříni může kondenzovat voda, která by následně mohla způsobovat problémy při mazání při jarním sekání.  2)Nebo když tam nechám přes zimu použitý olej, jaký to bude mít dopad na případnou korozi vnitřku klikové skříně (ložiska)?   Možná, že základem je opravdu skladovat sekačku přes zimu na suchém místě - to je ovšem v mém případě téměř nedosažitelný stav.  Co si o tom myslíte?

Koukal jsem na specifikaci toho Mogulu Alfa a zdá se být opravdu vhodný. Jen se chci zeptat, za jakou cenu se dá sehnat, kde a zda používáte Mogul Alfa (SAE 30, API SJ) resp. Mogul Alfa 4T (15W-40, API SL)?

Jak často měníte motorový olej? - jednou za sezónu - to je přibližně kolik hodin?

Ještě jednou děkuji za vaše reakce.

Jimy
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388), 1.9.2007 15:12
Olej používám Mogul Alfa - SJ tyto oleje mají antikorozní přísadu a jsou určeny spec. pro provoz malých 4 taktních motorů, cena naposledy byla včetně poštovného kolem 85 ,-/l. Výměnu bych přes uvedené protiklady doporučil po sezóně, protože po delší době se úsady a kaly z oleje hůře vyplachují z motoru - prvním delším provozem v nové sezóně se část těchto úsad dostane do oleje a již je znehodnocen . Za předpokladu odstavení sekačky na cca 1/2 roku to vidím, jako větší problém, než nechat nový olej stárnout v motoru a teoreticky i přijímat kondenzáty - pokud je uskladněná tam, kde mrzne(např. automobily stojí v zimě a další stroje a kondenzáty vody, pokud se vytvoří se stejně zahřátím oleje odpaří).Benzín je ale nutné spotřebovat, ten je potom stejně velmi nekvalitní - je to více smrdutá tekutina, než původní pohonná látka  s obsahem vody  - a sekačka velmi špatně startuje, než se nový benzín dostane do karburátoru.  Samozřejmě je nejlepší pro provoz motoru, aby jel pokud možno s co nejkvalitnějším olejem a tento aby nebyl znehodnocen dlouhým provozem, nebo provozem v nepříznivých podmínkách - to je již na obsluze, aby posoudila nutnost výměny dle náročnosti provozu. Na větších svazích je větší spotřeba oleje, a to tím, že je spalován - dostává se ve větší míře než obvykle do spalovacího prostoru. V takových podmínkách je nutné častěji kontrolovat stav oleje a jeho znečištění karbony, které se při spalování oleje tvoří. Po delší době takového provozu klesne výkon a zvýší se spotřeba, protože se zakarbonováním zmenší množství nasáté směsi, a také se změní tvar spalovací komory - nutnost vyčistit - odkarbonovat. Ještě jak často měním olej u sekačky s motorem B+S, 3,7kW a běžnou intenzitou sečení 1x po 2 letech, a to po sezóně, u motorů Honda na Vari systému, dle intenzity provozu, ale max. 2 x do roka. Já přidávám na 1 l oleje 50ml Metaltecu 1 (není podmínkou, nebo nutností), který znehodnocování oleje snižuje a vylepšuje mazací vlastnosti, ale i tak bych výměny prováděl ve stejných časových lhůtách.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
host - 209.65 (?), 1.9.2007 2:06
Mám 11-tým rokem Castel Garden 484 TDL, sekám s ním i svah, kde jsem rád, že se na něm udržím a motor jede zatím bez problémů. Od začátku používám Mogul Super, který měním 1x ročně po sezóně a sekačku skladuji v suché garáži. Je fakt, že olej kontroluji vždy, když jdu sekat a musím ho celkem často dolévat (to je zřejmě tím, že v prudkém svahu ho motor hodně v náklonu žere). Naproti tomu u sekačky co s ní dělám v práci, sekám jenom rovinu a olej vydrží od výměny k výměně bez dolévání.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
host - 11.104 (?), 1.9.2007 14:51
Olej v motoru sekačky bych měnil na jaře. Podle uskladnění - sucho ale střítání teplot - může do oleje kondenzovat voda a tím ho znehodnocuje aniž by měl za sebou byť jednu motohodinu.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (18311), 1.9.2007 15:17
Olej v sekačkách měním taky na jaře, zatepla asi po pěti minutách chodu.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
host - 255.30 (?), 2.9.2007 12:44
Mám mot. sekačku s pojezdem a s motorem B+S Qvantum XM 50. Pravidelná a poctivá údržba, výměna oleje vždy jak má být CASTROL GARDEN 4T 10W 30 a po 5ti letech je motor nanic. Netáhne, špatně chytá (zvláště když je zahřátý) protože nemá kompresy a klikovka zvoní. Nevím, co s tím udělat. Jestli ho opravit, nebo raději koupit nový motor. Jinak je sekačka jako nová. Velice zachovalá. Tu opravu bych si udělal sám. Teď jsme koupily novou sekačku s motorem HONDA GCV 190 a chtěl bych poradit, jaký olej tam u 1. výměny dát, aby motor vydržel déle, jak ten B+S. Děkuji za radu.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
               
host - 64.22 (?), 2.9.2007 14:34
To jste mě opravdu překvapil. Tento motor Vám po 5-ti letech odešel? Kolik hodin ročně přibližně nasekáte?

Já mám ten samý motor 10 let (ale asi jen 100 motohodin a zatím běhá a startuje zdá se v pořádku).

Jak často jste měnil olej? Vypouštěl jste ho spodem nebo vrchem? Netrefil jste s ní kámen, trubku apod.? Jestli sekačka za provozu kouří, tak zkontrolejte, zda jste ji nepřeplnil olejem. Popř. když jste "servisoval spodek", zda jste ji neotočil na bok nebo dokonce vzhůru nohama. Stane se, že olej při takovémto naklopení nateče do trubičky vedení odvětrání klikové skříně, olej zamastí vzduchový filtr (zkontrolovat) a v klikové skříni nejsou vyrovnávány tlaky. Při přeplnění olejem se stává, že se při chodu motoru ozývá klepání - píst nemá zcela volný pohyb kvůli oleji a příliš vysokému tlaku v klikové skříni.

Omlouvám se, jestli se vám zdá, že píšu něco, co se Vás netýká (napsal jste, že se o sekačku řádně staráte), ale už jsem párkrát slyšel, že aby lidé udělali své sekačce dobře, tak do ní nalili více oleje než bylo vhodné. S tím špatným naklápěním je to také častá příčina poruch a špatného chodu. Nový motor Quantum XM 50 by Vás stál asi 8500 Kč.

S tím novým motorem (Honda GCV 190) nemám zkušenosti, tak Vám asi vhodný olej neporadím. Co je k oleji napsáno v manuálu??

Jimy
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                  
host - 255.30 (?), 2.9.2007 20:46
S tou sekačkou jsem sekl 40-max. 50 motohodin za sezonu. Výměnu oleje jsem první 3 roky dělal v polovině sezony  a na konci sezony. To je 2x za sezonu! Potom jsem ji dělal vždy na konci sezony to je po těch 40-50 hodinách. Olej jsem vždy vypouštěl spodem. Na bok jsem ji  pokládal jen při odšroubovávání nože - na nabroušení.A to jen do minimální výšky. Kámen ani trubku jsem nikdy nechytil. Motor jsem nikdy olejem nepřeplňoval vždy mezy rysky, ani pod dolní ani nad horní. Vzduch. filtr vždy čistý nebo nový! VŽDY velice poctivá údržba a takhle to dopadlo. Takže se nachystejte, že po 200-250 hodinách Vás to může taky potkat.Moc Vám přeji, aby Vás to nepotkalo. Čím více se to dělá poctivě, tím hůř. Já už ale B+S nechci. Proto jsme teď koupily HONDU a uvidíme. Snad se vydaří lépe jak ten předchozí. Jinak děkuji Všem za jejich názory a rady. P.
Vy nasečete za 10 let 100 motohodin?? pane 64.22
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky)  |  1,  2,  3,  4   
zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Po zateplení domu problém s hlodavci na půdě -> jak jim zamezit lézt mezi polystyrenem a hrubou?8:04
Nářadí pro průklest vysokých stromů25.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů25.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů24.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů24.4.2024
Nářadí pro průklest vysokých stromů23.4.2024
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika