Množení švestky

host - 220.182 (?)
19.8.2012 12:58

Jen tak letmo : z řízku to nevypěstujete a z pecky nemáte jistotu, že bude stejná (sprášení). Jedině roubování nebo očkování - přenesením roubu nebo očka na vhodnou podnož zachováte vlastnosti původní odrůdy. Lída

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
risulka - (5) - 26.69 (?), 19.8.2012 11:48, zobrazeno: 21531x

Dobrý den, prosím o radu. Na zahradě sestřenice jsem objevila krásnou starou švestku s výbornými plody. Je nějaká možnost tuto švestku vypěstovat?

1) Je možné ji vypěstovat z kmenového řízku?

2) Nebo z pecky? Vyčetla jsem, že to by trvalo velmi dlouho. 

3) Či využít roubování. Pokud ano, tak na co a kde to seženu.

4) Popř. jinak?

Bude mít i ta má vypěstovaná švestka tak dobré plody? Šly by stejně množit i jiné staré odrůdy (např. hrušek)?

Jsem úplný laik, nemám s ničím zkušenost, ale chci začít.

Za odpověď děkuji. Hanka

host - 220.182 (?), 19.8.2012 12:58

Jen tak letmo : z řízku to nevypěstujete a z pecky nemáte jistotu, že bude stejná (sprášení). Jedině roubování nebo očkování - přenesením roubu nebo očka na vhodnou podnož zachováte vlastnosti původní odrůdy. Lída

risulka - (5) - 26.69 (?), 19.8.2012 21:03

Díky za reakci. Na co bych to měla naroubovat a kde to seženu? A co znamená to sprášení? Za odpověď předem děkuji.

host - 220.182 (?), 19.8.2012 22:49

Sprášením jsem myslela opylení jinou odrůdou z okolí. Roubuje a očkuje se na tzv.podnož, ta se volí podle půdních podmínek, tvaru, ve kterém chceme stromek pěstovat a vzrůstnosti naštěpované odrůdy. Podle mne by pro vás bylo nejjednodušší v okolí požádat nějakého staršího zkušeného zahrádkáře, jestli by vám stromek neudělal. Pokud to chcete zkoušet sama, musíte si o tom nejdřív něco aspoň přečíst, abyste byla "v obraze". Máte na to čas, rouby se řežou až v zimě wink.           Lída

host - 220.182 (?), 19.8.2012 22:55