Uf, když jsem ten titulek četl, čekal jsem srovnání velkovýsadeb podle ploch a technologií v okolních státech a u nás - a ono tohle. Školkaře neživí jen zahrádkáři, tak si nemohou dovolit na výrobu a ošetření sadby zas tak moc kašlat. Ale stromky, které si bere velkovýroba mají jiné parametry. V normě už nejsou ZK, ČK, PK, VK. Sadba je charakterizována jinak. A to, že se u nás objevují nové podnože? Proč ne. Hálčivce mají v zahradách a zahrádkářských koloniích kde se nevysadil za posledních 30 let jediný stromek. A pokud jde o zahrádkáře? Bohužel přibývají nepoučení a co je horší i nepoučitelní. V honbě za novinkami koupí i nestandardní výpěstky a doufají, že je resuscitují, že se vyrovnají i s dalšími projevujícími se nedostatky zboží. Poškrábanou nebo máčklou ledničku nikdo bez slevy nekoupí, ale u stromečků je to mnohdy jinak. Hodně zvládne šikovně mluvíví obchodník ("no sice má tuhle chybu, ale to určitě dokážete /s Vašimi znalostmi/ napravit...), zbytek touha po tom vysněném. Kvalitu by měli hlídat státní inspektoři (radové) už ve školkách a pak i v prodejnách. Když se Vám někde něco nelíbí, nekupujte to, pošlete tam ÚKZÚZ. Nebo ČZPI. Když jsem pracoval v obchodě s ovocem a zeleninou, museli reagovat i na anonymy a chodili na kontroly kam je lidé na udání (v tomoto případě = oznámení informace) poslali. A to, že mnozí z nás nakupují přes internet musí v určitém % vést k nespokojenosti. U některého dodavatele se ten údaj blíží 0, u jiného se od ní velmi vzdaluje. Dokonce je jeden velmi známý obchod, který má kalkulaci cen postavenu tak, že vydělává v případě jakmile počet reklamací klesne pod 50% odeslaných objednávek. A tak doporučení na konec: nekupujte to co se Vám nelíbí. Bude-li Vás víc, nebude prodejce spoléhat na to, že upřednostňujete informaci genetickou (jaká odrůda to je) před vnější podobou materiálu, který ji (třeba i chorobami a škůdci) přenáší.