J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388), 7.8.2007 8:19
Z pochopitelných důvodů - množství příspěvků jste asi přehlédli, že to srovnání filtrů bylo na sekačkách, které vlastní p. V. Jinak jistě víte, že olej je základem pro provoz motoru. Nejen jeho kvalita, jako taková, ale také jeho znečištění. Když motor nasává více prachu a nečistot dochází také ke snižování kvality oleje, ve kterém cirkuluje prach. Nedá se úplně jednoznačně říct, že filtrem s molitanem musíte rychleji zničit - opotřebit motor, protože hodně to záleží na údržbě(výměny oleje,kvalita,pravidelnost čištění filtru) zatížení a pracovních podmínkách. Motory o kterých je zde řeč - tedy Honda a B+S u sekačky Alko mají oba papírový filtr. Tento trend je patrný u všech motorů, u kterých výrobce předpokládá vyšší zatížení, a tím je snaha vstup nečistot do motoru maximálně omezit. Filtrační soustavy jsou neustále zdokonalovány - s přesností výroby i použitých materiálů je riziko poškození motoru dnes vyšší než u starších motorů, kde byly toleranční vůle větší, dále ekonomika výroby je někde jinde - na PC je konstruktér schopen přesně vypočítat kolik má být např. silná stěna válce, vložky, pístu, dimenzování ložisek - to vše se dělo i dříve, ale ne tak dokonale - o to více vynikne takové řešení bez současných pomůcek. Proto byly - pokud se vyráběly takové motory těžší, na mnoha místech předimenzované, o spotřebě se moc nemluvilo, hlavně že to jelo. Vývoj směřuje ke snižování spotřeby - emisí, proto je m.j.(technická konstrukce, rozvody atd.)nezbytnost přesnost, ta zase vyžaduje dokonalejší mazání a to vyžaduje co nejdéle kvalitní olej a ten se proto nesmí rychle znehodnotit - proto jsou kladeny nároky na vyšší kvalitu oleje a tím také filtraci vzduchu.Papírové filtry mají větší filtrační plochu - varhánkovitě poskládádané, tím je zajištěn bezproblémový přístup filtrovaného vzduchu do sání. Takový filtr je nutné opatrně zevnitř vyfoukat a přitom provést kontrolu na poškození - protržení. Protože tyto filtry mají přesné provedení - usazení zpět se v podstatě nedá pokazit - udělat chybně. Po snížení výkonu a také změně barvy filtračních ploch je nutné filtr vyměnit. Molitan má výhodu vyprání - ovšem v době alergiků a pod. je kontakt s molitanem od benzínu a oleje, dále prací prášek představa údržby nepříjemná. Takový filtr je třeba dobře usadit zpět, protože někdy není dokonale těsný. Filtrační plochy jsou menší - pouze to co vidíme, proto takový filtr zejména v prašném prostředí musíme častějí čistit. Na papírové vložce se všechny nečistoty neudrží - odpadnou po vypnutí motoru - nejsou zde mastnoty. Další varianta je kombinace obou filtrů - častěji se pere molitan, dle potřeby čistí papírová vložka - vyskytuje se na motorech pro velmi prašné provozy, tyto motory jsou ovšem použity bez konstukčních změn i na jiných strojích - o to lépe.
|