Tak nejdřív ke zančení pohonných jednotek pro Vari/terra systém:
Motory značené MJ-5 jsou nejstarší modifikací motorů Jikov 1417, které se vyráběly od náběhu Terry v roce 1968 do roku 1987, kdy byla Terra doplněna o systém Vari, který z ní koncepčně vycházel.
Od roku 1987 do roku 1991 se nabízela jednotka DMJ 315. Ta byla ve dvou modifikacích. První byla vyráběna v letech 1987 až 1990 - motor Jikov 1414 s plechovou červenou nádrží a zapalováním Iskra.
Novější DMJ 315 se nabízela od modelového roku 1991, ale s motorem Jikov 1433. Ten měl už černou plastovou nádrž, bezkontaktní zapalování PAL Magneton a startovadlo ukryté pod malým červeným výliskem, který se z vrchu přišroubovával na chladicí plášť, který byl také nové, lepší koncepce.
Od roku 1992 se už nabízely vylepšené dvoutakty v podobě jednotky JM4-003. Základním byl motor Jikov 1454 Vape, který je technický shodný s modelem 1433, ale má lepší zapalování Vape. Nabízela se a nabízí jeho verze s dekompresním ventilem, tudíž se změnila hlava motoru a přešlo se na svíčky D 17 YC.
Nejsilnější provedení motoru Jikov má označení 1447 DV (nebo také Jikov 60 DV). Většího výkonu se dosáhlo zvětšením vrtání z 56 na 60 mm. Motor Jikov 1447 má standartně montovaný dekompresor. Původně se nabízel s bezkontaktním zapalováním Vape Z22, ale nyní se vyrábí verze se zapalováním Iskra, které je klasicky kontaktní. Záporem zapalování Vape je jeho vysoká poruchovost - často se kazí spínače.
První verze JM4-003 se nabízely s řidítky vari nebo terra, nyní se používá řidítek, která jsou shodná s těmi, použitými např. u malotraktoru Pony IIA.
Motory Jikov i po třiceti letech jezdí a jezdí, pokud se o motor správně pečuje. Stačí obyčejná údržba (olej ve vzduchovém filtru, čistit svíčku, nechat seřídit karbec) a motor chytne za studena na poprvé jako Honda. Při používání oleje Mogul TS ve správném poměru motor za tepla nekouří, pokud má správné tlaky.
Zhruba v polovině devadesátých let až do roku 1999 byl v nabídce i motor Briggs and Stratton v provedení Quantum XM 55 s výkonem 5,5 HP. Tento motor Vari označovalo jako JMB 55 3V.
Největší slávu mezi čtyřtakty však sklidil populární motor Honda GXV 160 s výkonem 5,5 HP a rozvodem OHV, takže skutečný profík. První provedení s plechovou nádrží měla kuličkové ložisko i pod ventilátorem chlazení. Novější varianta s nádrží z plastu už v tom místě má pouzdro, jinak dolší ložisko zůstává stejné. Rozvod OHV je pomocí dvou kol na vačku, dále pak pomocí tyček a vahadel. Vůli ventilů doporučuji kontrolovat každé dva roky.Největší předností motorů GXV 160 je jejich houževnatost a úspornost, nevýhodou mazání rozstřikem.
Honda však před několika lety přistoupila k další modernizaci motoru a to znamenalo jeho konec u Vari - kvůli jinému krytu by museli konstruovat jiný mezikus a držák řidítek. Jinak motor Honda GXV 160 se značil jako PJ-5V nebo PJ-5T. Poslední písmeno znamená provedení řidítek (Vari, Terra).
Honda GXV 65 byla jeho vyhnaná verze, výkonu 6,5 HP se dosáhlo pouze změnou výkonové charakteristiky motoru.
Zhruba v roce 1999 byl do výroby zařazen nový motor Honda GCV 160 s označením PJ GCV160. Hlavní změnou oproti GXV je konstrukce hobby - celohliníkový motor bez vložky válce a klika uložená rovnou do bloku. Taky můžu zmínit Uniblock-hlava, válec a část klikové skříňě jsou z jednoho kusu. Převratem je však použití rozvodu OHC s ozubeným řemenem v olejové lázni. Tak jako GXV 160 vyžaduje i tento motor pravidelné seřízení vůle ventilů jednou za dva roky. Mazání je rozstřikem.
Z GCV 160 vyšla další verze se zvýšeným objemem - GCV 190 a výkonem 6,5 HP. Motory se jinak liší minimálně.