Jaký motor pro Vari IV GCV160/GCV190



host - 216.103 (?)
7.1.2009 21:00

Těch vůlí jsem si nevšiml. A ten popis rozhodně nevypovídá o kvalitě motoru GCV. Nicméně trochu mě zaráží a z předešlého popisu to tak vyplynulo, že motor GCV je v podstatě monoblok. Škoda, že se nikde nedá sehnat dílenská příručka k tomuto motoru. PetrK.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
                     
host - 11.107 (?), 7.1.2009 18:22

Pane J.S. prosím vás buďte tak laskav neklamte lidi a přepište třetí fotku. Je na ní převodovka, ale DSK 316 to není ani omylem. Když tak mrkněte na štítek a opište ho. Je to jednatřicetikilová AKY. Jak vypadá ona DSK 316 si můžete prohlédnout na web Vari. Taky bych se rád dozvěděl, z čeho jste čerpal informace o počtu provozních hodin po kerých je třeba kontrolovat a přípdně doseřídit ventily a hodnotu o volnoběžných otáčkách.

                     
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 103.201 (?), 7.1.2009 19:03

To se tazateli omlouvám, spletl jsem se. DSK 316 to není samozřejmě, ale spec.převodovka k rotavátoru. DSK 316 je univerzální převodovka s menšími koly, která umožňuje nasazení adaptérů sečení, zametání a pod. U obr. už to nemohu opravit ani u příspěvku, kde Vám rotavátor popisuji. Ohledně životnosti motoru jsme zde už jednu debatu vedli, a tam byla v příspěvcích - uváděna myslím se od znalých lidí životnost v rozmezí 1000 - 2000 hod. Tak jsem uvedl průměr. Jinak jste asi měl radost, podle toho, jak jste se zachoval, ale já jsem fotil a prostě jsem se spletl při vkládání obrázků. Ale že byste odpověděl na to, kolik motorů GCV je již opotřebovaných - na generálku, což neustále uvádíte, sníženou životnost - to ne. Jeden známý jej má od uvedení do prodeje a jede stále při velkém vytížení výborně. Vždy jsem volnoběžné otáčky nastavoval podle návodu a je to o.k. Možná Vy je nastavujete jinak, ale není to správně.

Bez názvu
Bez názvu
                     
host - 120.20 (?), 27.5.2009 19:30

jen pro pořádek možná je to jen překlep ale fotka " DSK 316 - bez brzdící radličky" není DSK316 ale AKY DSK 316 je převodovka s aktivním vývodem určena k pohonu třeba sekačky obraceče sena atd není určena k rotavátorování.

                     
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 213.141 (?), 27.5.2009 20:27

Ten překlep mi už vytmavili. :)). Máte pravdu. Ale u obr. to už neopravím.

                     
host - 11.107 (?), 27.5.2009 20:32

Vy se ještě zlobíte? :-))

                     
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 213.141 (?), 27.5.2009 20:40

Samozřejmě, ale na sebe, to se nedělá ani překlepem.

                     
host - 29.114 (?), 7.1.2009 20:14

Tak nejdřív ke zančení pohonných jednotek pro Vari/terra systém:

Motory značené MJ-5 jsou nejstarší modifikací motorů Jikov 1417, které se vyráběly od náběhu Terry v roce 1968 do roku 1987, kdy byla Terra doplněna o systém Vari, který z ní koncepčně vycházel.

Od roku 1987 do roku 1991 se nabízela jednotka DMJ 315. Ta byla ve dvou modifikacích. První byla vyráběna v letech 1987 až 1990 - motor Jikov 1414 s plechovou červenou nádrží a zapalováním Iskra.

Novější DMJ 315 se nabízela od modelového roku 1991, ale s motorem Jikov 1433. Ten měl už černou plastovou nádrž, bezkontaktní zapalování PAL Magneton a startovadlo ukryté pod malým červeným výliskem, který se z vrchu přišroubovával na chladicí plášť, který byl také nové, lepší koncepce.

Od roku 1992 se už nabízely vylepšené dvoutakty v podobě jednotky JM4-003. Základním byl motor Jikov 1454 Vape, který je technický shodný s modelem 1433, ale má lepší zapalování Vape. Nabízela se a nabízí jeho verze s dekompresním ventilem, tudíž se změnila hlava motoru a přešlo se na svíčky D 17 YC.

Nejsilnější provedení motoru Jikov má označení 1447 DV (nebo také Jikov 60 DV). Většího výkonu se dosáhlo zvětšením vrtání z 56 na 60 mm. Motor Jikov 1447 má standartně montovaný dekompresor. Původně se nabízel s bezkontaktním zapalováním Vape Z22, ale nyní se vyrábí verze se zapalováním Iskra, které je klasicky kontaktní. Záporem zapalování Vape je jeho vysoká poruchovost - často se kazí spínače.

První verze JM4-003 se nabízely s řidítky vari nebo terra, nyní se používá řidítek, která jsou shodná s těmi, použitými např. u malotraktoru Pony IIA.

Motory Jikov i po třiceti letech jezdí a jezdí, pokud se o motor správně pečuje. Stačí obyčejná údržba (olej ve vzduchovém filtru, čistit svíčku, nechat seřídit karbec) a motor chytne za studena na poprvé jako Honda. Při používání oleje Mogul TS ve správném poměru motor za tepla nekouří, pokud má správné tlaky.

Zhruba v polovině devadesátých let až do roku 1999 byl v nabídce i motor Briggs and Stratton v provedení Quantum XM 55 s výkonem 5,5 HP. Tento motor Vari označovalo jako JMB 55 3V.

Největší slávu mezi čtyřtakty však sklidil populární motor Honda GXV 160 s výkonem 5,5 HP a rozvodem OHV, takže skutečný profík. První provedení s plechovou nádrží měla kuličkové ložisko i pod ventilátorem chlazení. Novější varianta s nádrží z plastu už v tom místě má pouzdro, jinak dolší ložisko zůstává stejné. Rozvod OHV je pomocí dvou kol na vačku, dále pak pomocí tyček a vahadel. Vůli ventilů doporučuji kontrolovat každé dva roky.Největší předností motorů GXV 160 je jejich houževnatost a úspornost, nevýhodou mazání rozstřikem.

Honda však před několika lety přistoupila k další modernizaci motoru a to znamenalo jeho konec u Vari - kvůli jinému krytu by museli konstruovat jiný mezikus a držák řidítek. Jinak motor Honda GXV 160 se značil jako PJ-5V nebo PJ-5T. Poslední písmeno znamená provedení řidítek (Vari, Terra).

Honda GXV 65 byla jeho vyhnaná verze, výkonu 6,5 HP se dosáhlo pouze změnou výkonové charakteristiky motoru.

Zhruba v roce 1999 byl do výroby zařazen nový motor Honda GCV 160 s označením PJ GCV160. Hlavní změnou oproti GXV je konstrukce hobby - celohliníkový motor bez vložky válce a klika uložená rovnou do bloku. Taky můžu zmínit Uniblock-hlava, válec a část klikové skříňě jsou z jednoho kusu. Převratem je však použití rozvodu OHC s ozubeným řemenem v olejové lázni. Tak jako GXV 160 vyžaduje i tento motor pravidelné seřízení vůle ventilů jednou za dva roky. Mazání je rozstřikem.

Z GCV 160 vyšla další verze se zvýšeným objemem - GCV 190 a výkonem 6,5 HP. Motory se jinak liší minimálně.

                     
host - 216.103 (?), 7.1.2009 20:35

Děkuji panu J.S. za fotky a panu 29.114 za odpověď ohledně ventilů. Nicméně zarazila mě jedna věc cituji "Uniblock-hlava, válec a část klikové skříňě jsou z jednoho kusu", takže jestli se na motoru něco stane (př. praskne kroužek, přidře se píst atd.). Musím vyměnit hlavu s válce a s částí klikové skříně? Ještě jedna otázka nevíte jaké jsou ventilové vůle u tohoto motoru GCV160. PetrK

                     
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 103.201 (?), 7.1.2009 20:40

Podle servisní  - dílenské příručky je u GXV 160 seřízení ventilů po 300 hodinách, nebo roce provozu a u GCV 160/190 po 150 hod provozu.Já jsem uvedl 300 hod., neboť jsem známému ventily na GCV 160 seřizoval po asi 5 letech provozu(ani nevěděl, že se to má) a nebylo téměř co seřizovat. GCV má rozvod OHC, který je méně náchylný na seřizování ventilů, neboť chybí tyčky, protože vačkový hřídel je v hlavě motoru, OHV má vačkový hřídel v klikové skříni a proměnné vůle ventilů jsou ovlivněny více součástkami. Popis je to pěkný, ale nedokazuje to nic o tom, že GCV je špatná volba. Vůle ventilů máte o pár příspěvků zpět v obr.

                     
host - 216.103 (?), 7.1.2009 21:00

Těch vůlí jsem si nevšiml. A ten popis rozhodně nevypovídá o kvalitě motoru GCV. Nicméně trochu mě zaráží a z předešlého popisu to tak vyplynulo, že motor GCV je v podstatě monoblok. Škoda, že se nikde nedá sehnat dílenská příručka k tomuto motoru. PetrK.

zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Stihl HS4516.5.2025
Koš na čidlo13.5.2025
Koš na čidlo12.5.2025
Rozetové kování montáž10.5.2025
Rozetové kování montáž9.5.2025
Rozetové kování montáž9.5.2025
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2025
DŮMACHALUPA.cz
statistika