Koupě starší pily by se dala zdůvodnit fin. částkou, kterou má kupující k dispozici a přitom chce např. profi pilu, která je jednou tolik nová dražší, dál tím, že se taková pila kupuje od někoho, kdo poskytne záruky, nebo jej známe a víme, že např. prodává pilu z finančních důvodů, nebo kupuje jinou pilu a tuto používal málo, případně pilu dál nepotřebuje, neboť se stěhuje do města, nebo ze zdravotních důvodů. Kupovat motorovou pilu od profesionála je velké riziko, neboť je vážný předpoklad, že se pila používala hodně a ve velké zátěži, dál je tu i předpoklad, že pokud to není profesionál, který končí, tak pilu prodává z důvodu následujících závad, které by mu prodražily provoz.
Co by se mělo zkontrolovat před nákupem použité motorové pily:
- Celkový vzhled, hodně napoví o intenzitě provozu; - sundat kryt motoru a prohlédnout žebra válce, čím jsou více špinavá a poškrábaná, tím je větší pravděpodobnost, že pila byla často v provozu; - sundat startování a prohlédnout jej, ověřit vůli kladky na hřídeli, velká vůle častý provoz, opotřebení kladky, - sundat výfuk a prohlédnout píst a výfukový kanál rýhy a stopy karbonů na pístu i ve výfukovém kanálu stopy po přidření motoru a intenzivním provozu ve velké zátěži; - tahem za startovací rukojeť ověřit kompresi motoru, někdy se to zkouší držením držadla a pila padá dolů a dle toho, jak rychle padá se orientačně dá určit komprese - opotřebení motoru; - stav tlumících prvků zda nejsou poškozené, nebo uvolněné a nejdou šrouby dotáhnout, nebo jsou prvky velmi měkké, což svědčí o velké únavě materiálu pružin; - řeznou část můžete snadno vyměnit a to stejné řetězové kolo, ale spojka by měla být pevná, bez vůlí a opotřebení čelistí; - uchopit ventilátor a spojku a výkyvy do stran ověřit vůle ložisek a pootočením na obě strany vůli pístního kroužku v pístu velké vůle velké opotřebení; - vzduchový filtr se také dá koupit a stejně jako řezná část může být opotřebovaný, ale to neznamená mínus při dobrém stavu pily; - těsnost nádrží - těsnění uzávěrů jejich poškození; - funkčnost (vypínač, uchycení filtru, táhlo sytiče, aretace půlplynu, pojistka plynu proti přidání bez ruky na zadním držadle, brzda - stav funkčnost a pod.) si nechte předvést a ověřte stav; - po takové kontrole (pokud je prodávající seriozní, tak ji umožní) můžete přistoupit ke zkoušce startu a potom v řezu, kdy ověříte také mazání řezné soupravy. Rozhodně se nenechte odbýt předvedením startu a to stačí, však jede, ne?? Ne, to je chyba, motor může být opraven tak, aby jel, ale v zátěži se pozná nízký výkon, nebo se projeví netěsnosti, nestabilnost volnoběhu, nebo teplá pila bude s obtížemi startovat. Tím je jasné, že motor není v pořádku. Mohou na to mít vliv i drobnosti, zanedbaná údržba (výměna palivového filtru, sítko v karburátoru a pod.) které se dají snadno odstranit. Karburátor je složitější zařízení na takové posouzení a jedině jeho demontáž umožní přesné ověření stavu, ale např. poškozená sedla trysek stejně nepoznáte a projevují se tak, že se pila vlastně nedá seřídit a pořád jsou nutné korekce. Možná Vám to vůbec nepomůže, protože mnohdy jsou lidé zbrklí a prostě si umanou a teď to chtějí a nechtějí prodlužovat dobu rozhodování a chtějí mít problém vyřešen rychle. Ale vyplatí se mít trpělivost, neboť starších pil jsou kvanta a zde platí 2 násobně spěchej pomalu. Pokud musíte pilu rychle koupit, tak záleží na tom, kolik bude stát a v jakém je stavu a co rychlý nákup přinese za výhody (např. možnost zpracování dřeva právě teď, později nebude a pod.). Tato profesionální pila je spolehlivá a patří k tomu nejlepšímu, co HQ vyrábí. Sice už není na špičce současné technické úrovně, ale to by mohlo vadit hlavně profesionálovi.