ono se to nezdá, ale první vlna ekodotace běžela už v roce 2015, takže nyní už s tím začínám šestou sezónu.
Ale (pane xxx.xxx.96.42) správně upozorňujete, že počet motohodin, které jsou pro využití stroje plánované mají rozhodující váhu ve výpočtu rentability a návratnosti. Výhoda stavebnicového systému je, že nemusíte kupovat celý komplet najednou a zase nevýhoda již zakoupeného/získaného kompletu je omezením pro další rozvoj.
Například spotřeba PHM je u 2T o 15% vyšší než u 4T, ale pokud na bazarové sestavě projedete za sezónu 25 litrů benzínu, je to jen stovka-dvě ušetřené za rok a tedy na ušetřeném benzínu si 4T na výměnu vydělává cca 2000 motohodin. Pro někoho to jsou dvě sezóny, pro jiného dvacet. Rentabilitu často vylepší potřeba velké nebo generální opravy, kdy poskytnutá ekodotace i na neopravitelný "protikus" je taková, že návratnost běžného hobíka je právě shodná se záruční dobou 5 let a v komunální sféře jednu sezónu.
U mne právě používání starého 2T zatím oddálilo návratnost nákupu 4T s ekodotací, ale druhou věcí oproti návratnosti jsou i další aspekty uživatelské. Je to stejné, jako když si vypěstujete vlastní zeleninu s náklady "20,-Kč/kg + práce" a přitom totéž můžete koupit v BIO kvalitě za 19,-Kč/kg a bez potěšení z práce.
SfK.