Když se rozhodnete sami opravovat
|
|
 |
 |
host - 49.219 (?) 8.5.2009 2:11
Také si dovolím ocitovat několik rad:
Loweryho zákon: když se vám něco zasekne, pomozte tomu násilím. Jestliže se to ulomí, je jasné, že to tam stejně nemělo co dělat.
Antonyho pravidlo síly: Nenamáhejte se, najděte si větší kladivo!!
Cahnův axióm: Selhaly-li všechny pokusy, je načase přečíst si konečně návod.
Moje technická poznámka:
Pokud selhaly kutilské snahy a všechna uvedená pravidla, dozrála doba na návštěvu servisu. Snad se jim podaří ještě něco zachránit.
Lesa
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
 |
 |
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 213.141 (?), 7.5.2009 22:02, zobrazeno: 35516x
V poslední době jsem dostal několik podobných dotazů, které se týkají složitějších oprav. Pro méně zkušené jsem se rozhodl tuto situaci zjednodušit jednoduchým návodem.
1) Při příznacích, které naznačují změnu chování přístroje jej ihned vypněte.
2) Zjistěte, zda není v návodu na obsluhu popis závady (v návodech bývá uveden popis jednoduchých, nejběžnějších závad)
3) Pokud závadu nenaleznete a nevíte si rady, tak nejprve zjistěte, zda nemá přístroj ještě platnou záruku.
4) Jestli má platnou záruku, nezasahujte do přístroje mimo rámec návodu a nechte závadu odstranit v odborném servisu.
5) Když je po záruce, tak si nejprve zvažte, zda máte potřebné znalosti na pokus o opravu, nebo jestli není lepší dostat peníze za práci, které rozumíte a vydělané peníze zaplatit servisu, který zase rozumí opravě Vašeho přístroje.
6) Když jste se dostali k tomuto bodu a jdete do toho, tak si znovu pročtěte návod, zda nedošlo k závadě tím, že jste opomenuli údržbu(např. výměna filtru v nádrži na palivo, znečištěný vzduchový filtr, ponechání opotřebených dílů - např. těsnění nádrží, hnacích kol, tlumičů vibrací, vadných vzduchových filtrů, svíček - na přístroji, používání nevhodných paliv a maziv, opomenutí kontroly dotažení šroubů, použití nevhodných dílů, zásah do nastavení karburátoru.
7) Když je toto v pořádku, tak je nejvhodnější začít od nejjednodušších úkonů, které souvisí s běžnou údržbou přístroje. Tím se mnohdy najde problém, aniž je třeba provádět rozsáhlé a vlastně zbytečné demontáže. Např. zjištění, zda není v nádrži podtlak, zda není přisáván falešný vzduch, zda není poškozen přívod paliva do karburátoru, zda není závada ve vypínači, kabelech, fajce svíčky, nebo svíčce samotné, zda není méně průchodný výfukový kanál, opotřebovaná odstředivá spojka a pod.
8) Složitější opravy nejsou jen o výměně vadných dílů, ale o zjištění stavu všech dílů. Např. při nízkém výkonu - kompresi motoru lze vyměnit(resp. je to nutnost, aby se nepoškodil píst a válec) pístní kroužek, když je píst a válec v pořádku, stav se většinou značně zlepší. Pokud ale dojde k poškození - opotřebení válce s pístem a prostě jej chceme vyměnit, je třeba zvážit, zda to je reálné na delší dobu provozu. Ponechaná starší, částečně opotřebovaná klikovka nemusí vydržet vyšší zátěž a celá oprava je jen o zbytečné investici. Kdo si troufne do takových oprav má většinou nějakou zkušenost s motory. Proto je zde důležitější připomenout, že nemá cenu dělat těsnění, která se dají koupit a jsou kvalitní a přesná, je třeba dokonale očistit těsnící plochy, je vhodnější preventivně vyměnit některé díly - např. gufera, ložiska, než opakovat celou demontáž a montáž znova, je velmi vhodné mít seznam dílů, jako pomůcku, je třeba znát dotahovací momenty šroubů motoru, nebo dotahovat, ale nepřetahovat, hrozí poškození závitů. Někdy se zejména u déle provozovaných přístrojů objeví více závad naráz, nebo se tyto závady projevují, jako sekundární. Zde to chce mít zkušenosti a začít na správném místě. U některých oprav se nelze obejít bez přístrojů (např. zapalování, měření komprese, těsnosti skříně), které pomohou závadu přesně identifikovat.
Závěrem chci zdůraznit, že je třeba dobře zvážit rozhodnutí pokusit se něco opravit, neboť chybou při demontáži, nebo montáži může dojít ke značným škodám, které nemusely nastat. Neposlední je hledisko bezpečnosti, kdy se může neodbornou opravou stát dobrý pomocník zdrojem úrazu, i pro ty, kteří jej neopravovali.
|
|
 |
|
 |
 |
|
RadekB - Diamantový Zahrádkář (1424) - 21.230 (?), 7.5.2009 22:50
Nejprve bych chtěl pana J.S. pochválit za tento návod. Dále přidám něco konkrétního.
Často nakukujete do karburátoru, tedy vězte, většinou jsou těsnění komor přilepená a jejich odtržením je znehodnotíte, karburátor mnohdy přestane těsnit. Tím jste vlastně vyrobili další závadu. Těsnost se zkouší stejně jako u klikové skříně přetlakem!
Při demontáži vzduchového čističe, vždy mějte zapnutý sytič (zavřená klapka), tím zamezíte vniknutí nečistot i větších částic do ssání! Samozřejmě mimo pily s klapkou ve filtru (STIHL 026 a pod.). Před montáží hrdlo vyfoukat!
Při demontáži zapalovací svíčky, píst před horní úvratí, při zpětné montáži pootočte ve směru chodu a vyfoukněte tím případné nečistoty!
Nikdy nepovolujte šrouby zapalování, pokud nemáte odpovídající měrku na nastavení vzduchové mezery!
NESAHEJTE na šrouby L a H karburátoru, pokud neznáte alespoň jejich základní nastavení! Nebo neovládáte postup nastavení!
Pilu nepůjčujte! Manželka, fajfka a pila se nepůjčují!
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 49.219 (?), 8.5.2009 2:11
Také si dovolím ocitovat několik rad:
Loweryho zákon: když se vám něco zasekne, pomozte tomu násilím. Jestliže se to ulomí, je jasné, že to tam stejně nemělo co dělat.
Antonyho pravidlo síly: Nenamáhejte se, najděte si větší kladivo!!
Cahnův axióm: Selhaly-li všechny pokusy, je načase přečíst si konečně návod.
Moje technická poznámka:
Pokud selhaly kutilské snahy a všechna uvedená pravidla, dozrála doba na návštěvu servisu. Snad se jim podaří ještě něco zachránit.
Lesa
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 44.138 (?), 8.5.2009 9:26
Pan 49.219 – tak tady už jen schází pořekadlo „co nejde silou, to jde ještě větší silou“. Ale nyní vážně. Už nejednou jsem tu viděl články které ne zrovna přesně zachycovaly realitu. Například: podtlak (syknutí) nádrže při povolování její zátky. Je li pila v naprostém pořádku, dáme do ní plnou nádrž čerstvé a správně namíchané směsi, poté polovinu směsi prací s pilou vyřežeme a opatrně odšroubujete zátku, tak uslyšíte syknutí. Toto ale není závada. Benzin v nádržce se vlivem vibrací a teplejší pily snáze mění v plyn a po celou dobu práce je v nádržce přetlak s kterým se počítá. Když dále tuto pilu odložíme do chladna a později opatrně povolíme zátku benzínu, opět můžeme slyšet syknutí, ale tentokrát směrem dovnitř. Ani toto není závada. Odvětrávací ventilek nádržky je řešen tak aby při průchodu vzduchu do nádržky kladl určitý odpor. Není to tedy tak, že by odvětrávací ventilek zajišťoval stejný tlak v nádržce jak v okolí. Pokud by se tak stalo, byl by vadný. Co se týče prasklých klikových hřídelí, tak dá se říci že tato závada se projevuje u motorů které jsou konstruovány tzv. nadoraz. Tyto motory jsou používány u dražších typů pil a zatím jsem jich nejvíce měnil u – typ nebudu uvádět, aby to zase někdo nebral jako provokaci. Ještě jsem zatím nezažil prasklou kliku na levné pile.
|
|
 |
|
 |
 |
|
RadekB - Diamantový Zahrádkář (1424) - 21.230 (?), 8.5.2009 9:39
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 111.132 (?), 8.5.2009 9:57
Tohle PŠM je tu naprosto zbytečně.
|
|
 |
|
 |
 |
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 213.141 (?), 8.5.2009 15:39
Podle toho, co se zde a mě lidé ptají nejsem stejného názoru, ale také je pochopitelné, že profi opraváři to mohou vidět, jako bezplatnou pomoc, kterou by si mohli nechat zaplatit. Ale cíl je ukázat správnou cestu, a to jak do opravny, tak k jednoduché opravě doma. Občas se stane, že se zbytečně platí za opomenutou údržbu, nebo se zase doma opravuje to, co pro amatéra není. Každé školení je pro toho, kdo zná zbytečné, každé školení je pro toho, kdo nezná užitečné.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
RadekB - Diamantový Zahrádkář (1424) - 21.230 (?), 9.5.2009 10:18
Jani, tak toto není trefený hřebíček, ale hřebík na hlavičku. A netýká se jen Sama z Domu, ale i některých "taky" servisáků! Není nad to laborovat pár hodin nad nechodící pilou, kterou zákazník přivezl z autorizovaného servisu jisté značky po opravě karburátoru a ona mu nejde nastartovat. Příčina, v pravdě banální, nejen přehozené pořadí těsnění x membrána, ale i otočená regulační membrána plechem vzhůru! A z toho servisu to nebylo poprvé! Už se tomu ale nedivím, pokud se tu dozvíme co je a co není závada a autor dokáže, že neumí číst a nebo nechce.
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 44.51 (?), 9.5.2009 11:00
Citace od pana RadekB (1123) - xxx.xxx.21.230 (?), 7.5.2009 10:40 Odvětrání nádrže je v hadičce v levo od karb., která jde k přepážce, nosiči karb.. Je v ní ventilek odvětrání nádrže paliva. Pokud je neprůchodný, po samovolném zhasnutí motoru opatrně otevřete zátku, ozve se výrazné syknutí. Pak je třeba ventilek vyměnit.
|
|
 |
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
|