Zkušenosti s odolnějšími stolními odrůdami - PIWI



Mevík - Stříbrný Zahrádkář .Stříbrný Zahrádkář. (115) - 101.14 (?)
19.11.2019 7:20

Roni,

k Vašim dotazům nejprve:

1. Nejsem odborník, jen lehce poučený amatér (hleděním na internet a trošku také vlastní praxí)

2. Má praxe s kaluhinskými odrůdami je hodně krátká, a to už proto, že jsou vesměs nové.

Nicméně u živých organismů obecně platí, že výsledek je vždy kombinací dědičnosti (genů) a vnějších vlivů (u lidí výchova, u révy péče pěstitele). No a ony velkoplodé kaluhinské odrůdy jsou zpravidla kombinací Talisman x Velika (pokud vůbec autor rodičovské odrůdy sdělil a pokud uvedl pravdu - na Ukrajině bývá vztah reality a jejího popisu ještě uvolněnější než u nás). Ale připusťme, že křížení Talisman x Velika platí. Talisman má gen rezistence proti plísni, odolnost proti padlí už tak slavná není. A Velika je vinifera. Takže logicky mohou z jejich křížení vycházet velkoplodé odrůdy, ale velká odolnost proti plísni je málo pravděpodobná a velká odolnost proti padlí by byl zázrak. U Alviky a Poslanniku se to letos potvrdilo. Poslannik je v sousedství starších keřů a doplatil na to, ale Alvika byla v řadě tříletých a v této řadě dopadla nejhůř. Přitom bych neřekl, že byla proti sousedům přehuštěná. Ale možná byla trošku v závětří, možná byly letos jiné vlivy, z jednoho roku bych ješě kategorické závěry nedělal.

Letos byl současně i tlak plísně (neměl vliv na plody) a i tady kaluhinské odrůdy patřily k těm poškozenějším. Na detaily bych se ale musel podívat do svých poznámek.

Obecně v současnosti jde šlechtění podle mého názoru (alespoň va východě) hlavně cestou velkých (nebo tvarem a barvou zajímavých) bobulí a odolnost jde poněkud stranou. Čest výjimkám, jako je Institut v Novočerkassku nebo Bačinskij.

Pokud se týká letošního ošetření, Sulku dostaly při rašení všechny keře, Karathane New jen některé, na kterých bylo znát poškození.