Krovinorezy - zkusenosti / 2takt Solo, HQ 235 a 4mix Stih FS 130



host - 6.101 (?)
3.6.2009 1:11

Pro pořádek:

Stiga má menší vibrace se stejným motorem 35 CM 4 takt jako originál Honda a hmotnost 7,2 kg naproti tomu Honda váží 7,53 Kg.

Stiga:  vibrace max.   Levá rukojetˇ  2,7 m/s

          Pravá rukojetˇ  3,7 m/s

Honda:  vibrace max.           7,3 m/s

Stiga má podle mě i kompaktnější stavbu.

Cena Hondy v akci 12990,-

Cena Stigy 11990,-

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
Stránky: 1,  2   
host - 88.19 (?), 16.5.2009 18:21, zobrazeno: 14419x

 Zdravim priznivce Krovinaku / Motorovych kos.

 Nejsem zadnej odbornik, jen nemam rad, kdyz ze me nekdo dela blbce, i kdyz se o to ledas-kdo pokousi...

 Naposledy jeden prechytralej prodejce tak bezne veci, jako je stavebni kolecko. - Na mou otazku : "A vydrzi to kolecko neco?" Odpovedel: "Ale o tom to prece neni pane! To bychom za chvili nemeli co prodavat, a jini co vyrabet..."

 - No, necham usudek na vas, ja touhle odpovedi moc potesen nebyl.

.Ale vratme se ke krovinakum. Do nedavna bych tu mohl jen blekotat neco o tom, co se mi nelibi, a jak jsem z toho rozcarovan. Coz by vam spise zkazilo naladu, nez nejak smysluplne pomohlo. Ale v tuhle chvili jsem, muzu vam rict, nad miru spokojen. - A to jsem pry neskutecne narocnej maximalista...

Vse, co tu uvedu, je jen muj osobni dojem, zalozen na vlastni zkusenosti.

Potrebuji sekat cca 3.000 m2, 4x do roka. Zadnej anglickej travnik, proste a jednoduse upraveny rozmanity teren. - Zahrada, louka, rumiste, staveniste atd.

Pred lety, po lopoceni se s elektrickou sekackou vlastni vyroby, jsem skocil po prilezitosti zakoupit pouzity Krov.HQ 235. Mel uz dost nalitano, coz na nem bylo videt, ale startoval obstojne a cena byla zajimava.

Muzu vam rict, po prvnim dojmu to bylo jako z jineho Sveta. Neohrabana sekacka na kabelu oproti mobilnimu "zraloku".  - Travu skorem po kolena nebyl problem (trunou 2,5) uspesne zdolavat. Silne bodlaci jsem predem vyrezal Trojzubcem, pro rychlejsi praci. Jinak se to sice taky dalo  "uzuzlat" strunou, ale stalo to namahu, cas, a trhala se struna. Co se tyce vahy stroje, nebyl to sice zadny drobecek, ale pri mirne fyzicke kondici se s nim dalo bez vetsich problemu manipulovat i nekolik hodin v kuse.

 Bohuzel, zahy mou radost zkazily nevelke ale "ucinne" vibrace stroje, ktere pusobily az silne neprijemne mravenceni dlani a prstu obou rukou. A to i presto, s jakou vervou se HQ chlubila svym vylepsenym antivybracnim systemem plastoveho odpruzeneho pouzdra hridele, na kterem byly teprva uchyceny "riditka".  A jednoramenny popruh taky nebyl idealni pro dlouhodobejsi praci, proste proto, ze me bolely zada stejnym zpusobem jako skolaka pri vlaceni ucebnic v jednoramenne kabele... 

Jenze to byly jen musky oproti skutecnosti, ze ma HQ 235 ma ve spodni casti pod klikovkou praskly plasovy karter. - Snaha zatavit a ucpat prasklinu selhala, tak jsem navstivil servis a prodejnu zaroven. - Odpoved znela v tom smyslu, ze to se z duvodu nedokonale /podcenene/ technolohie stava. Z cehoz vyplynulo, ze vymena muze mit stejnou zivotnost, jako kapesnik v desti...(A nahradni spodni dil plastove klikove skrine je samozdrejme neumerne drahy...)

Po techto zjisteni, nezbyvalo nez mlcky trpet neustale "zasvineny" krovak od palivove smesi, ktera i prez snahy utesnit prasklinu, prosakovala ven.I kdyz budis mi utechou, ze stroj pracoval bez citelnych potizi vice jak 8let. Coz je s udivem.

Ponevac jsem vedel, ze netesnost ve "spalovacim kolobehu" je nevyspitatelna vec, a proto muze ma HQ 235 kazdym dnem vypovedet sluzbu, nesetril jsem ji. Upravil jsem zaci hlavu na strunu 3 mm, prestal vyrezavat bodlaky, a kosil a kosil... Vydrzela hodiny a hodiny sekat bez remcani, poruch zazehu ci cehokoli jineho. Proste pracovni nezmar. Hnedle v uvodu jsem ji nechal udelat servis ve smyslu nastaveni smesi a otacek (na coz jsou pry tyhle stroje logicky nachylne) a dodrzoval zasadu se v nastaveni "nestourat", coz se mi vyplatilo, i prez zmineny problem, dlouhou zivotnosti stroje. Samozdrejme jsem si poridil i popruh na obe ramena... /Schodou okolnosti znacky Solo, ktery byl na celem stroji to nejlepsi... Ale o tom az pozdeji./

Kdyz prisla ona chvile, a HQ 235 se po radce let odebrala "do vecnych lovist" (z duvodu ztraty vyhonu a nemoznosti startu, pro zvetsujici se netesnost... a celkoveho opotrebeni). Dal jsem na doporuceni prodejce, ktery mne seznamil se systemem "4Mix", (coz neni nic slozitejsiho nezli 4Takt se suchou klikovou skrini, mazany spalovaci smesi s olejem - Jako u 2Taktu) a zacal se zajimat o to co mi to vlastne nabizi. Byla to horka novinka, v beznem provozu prakticky jen nemnoho mesicu, na to aby se delaly kladne ci zaporne soudy o techto strojich Stihl. Jedinne co podporovalo teoorii o spravne ceste, byly hodnoty vyctene z manualu - Vykon vesrus Vaha. - A to za pouziti celohlinikove slitiny na valec i klikovou skrin.  Zadne plastove nahrazky...

Stroj ktery si podle me zaslouzi pozornost, je prave stroj STIHL FS 130.

Poridil jsem si jej opet jako rocni, z druhe ruky od cloveka znaleho veci, jak jsem usoudil. Neposkozen, a o opticky v dobre kondici... /Hnedle jak jsem jej zahledl poprve u prodejce, se mi zalibil. "Maly", lehky, dobre propracovany (krizovy popruh na ramena),  a na pohled s velmi dobrym dilenskym zpracovanim.../ Naskocil tretim pokusem, coz bylo dobry. Zvuk byl cca o polovinu tissi (protoze pri stejnem poctu otacek ma polovicni pocet zazehu). Stroj reagoval nepatrne pomaleji na plyn, a mel ostrejsi rachotivejsi zvuk mijejici zvuk zazehu spalovaci smesi. Ale po par otoceni se zdrejme dostatecne promazalo vedeni ventilu a zvuk se zkulturnil. Presto je to zvuk pro citlive ucho uplne odlisny, nejen vyskou decibel... Nasledovala ukazka v praxi, a drobny proslov. Pote jsem si jej odvezl domu, a netrpelive vyhlizel volnou chvili na "premieru".

Poprve jsem FS 130 nahodil na podruhe, coz bylo jeste lepsi nezli pri koupi stroje. (Pozdeji, pri spravnem zachazeni, chytal uz na poprve... - NO COMENT) Nechal zahrat par desitek sekund, a s udivem lehce kosil 30 cm travu... Ta vyska travy neni maximum, co ocekavam, ale i to byl pouzitelny zkusebni material.

Prvni co vas dostave, je hluk. - Prakticky neobtezuje vas ani okoli.

Za druhe, motor jakoby jel na polovicni otacky, ale pritom ubytek otacek po zajeti do travy odhaduji max na 10-25%, podle hustoty. Coz u dvoutaktu ktere jsem mel moznost vyzkouset bylo, odhaduji, az 50%.

Za treti, praci dvou dnu jsem zkratil na jeden... spotreba citelne mensi.

/ A hlavne, verte ci neverte, mravenceni z rukou zmizelo... - No comment. /

Technicka data si muze kazdy najit. - Ve zkratce: FS 130

36,3 cc

1,4KW / 1,9k

5,9 Kg

nadrzka 0,53 l

olej 1:50

Jeste dluzim neco ke Krovinaku znacky SOLO :

 Je to uz part let, kdy si muj kolegy vybiral krovinak. Nedbal niceho a nikoho, a sel do SOLA, za 14.000,- Kc! Napamatuji si presne model, to bych lhal. Ale co si presne pamatuji, je prace s nim, a pozdejsi neresitelny poblem... Sam jsem s nim sekal jen jednou-do ruky mi nepadl.

 Stroj mel nalitano par hodin, odhaduji ne vic jak dvacet, a kdyz jsem jej spatril, litost a plac... nad utracenymi penezi. Bylo neco kolem 27o celsia, a po pul denni praci vcetne prestavek /zamestnanci se nikdy nepredrou.../ se stroj zastavil s tim, ze ojnice prorazila klikovou skrin, roztekl spojkovy kos... atd. Pritom smes byla namichana ve spravnem pomeru-zbyly benzin se pouzil jinde...

 Pri nasledne oprave by bylo za potrebi nemalych investic (tyhle zarucni opravy se neuznavaji), tak jsem se pokusil nechat alespon zavarit nevelkou dirku v klikovem karteru. Bohuzel bez uspechu, protoze to proste neslo pod Argonem varit. Pry je to AL slitina s vysokym obsahem nejakeho chemickeho prvku (snad horcik), ktery tomu brani, a proto se tato slitina "hliniku" jen "skvari" ale nepoji.

 Ve vysledku to znamenalo stroj zahodit do kontiku.

Zaver mych zkusenosti:

1/ HQ 235

 Plne dostacujici stroj pro narocnou "Hobby" praci.

 Nevyhodou je pomerne vysoka hmotnost, vybrace, spatny material skrine.

2/ Stihl FS 130

 Lepsi stroj jsem v rukou nemel, maximalni spokojenost, zatim.

 Nevyhodou je novinka. Ale servis prozatim nezaznamenal problemy.

 3/ Solo - 14.000,- v roce 2001, cca 40 cc, 2k

 Jednim slovem : Nebrat.

 Nevyhody : Dlouhodobejsi nepouzitelnost v beznem provozu.

=======

Doporuceni: Nikdy nezvysovat maximalni predepsany prumer zaci struny, neumerne to opotrebovava spodni prevodovy kloub. A mimo to, mensi prumer ma mensi treci odpor pri pruniku travou. - Pokud mate dobrou zaci hlavu, struna se v ni netrha ani v mensim prumeru.

=======

 Tohle je jen par radek, ktere se snazi vylicit skutecnost. Pro nekoho prijatelnou, pro jineho mozna neakceptovatelnou. Je mi to srdecne fuk.

 Ale preji vsem "dobry lov krovinaku"!

M.

Adresa příspěvku
Připojit reakci
   
host - 243.138 (?), 17.5.2009 8:25

Zareaguji na hodnocení křoviňáku solo. Mám 2 roky solo 143, nemohu si ho vynachválit, jede bez problémů jak z hlediska spolehlivosti, kvality práce Značku nelze hodnotit podle jednoho nevydařeného stroje.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
sury - (32) - 8.197 (?), 17.5.2009 9:46
Muze my nekdo rict jakej je rozdil mezi 4 taktek a 4 mixem?
Do ktereho se nemusi pridavat olej do benzinu a jestli to je dobra volba... diky
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
   
PP. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (6490) - 128.44 (?), 17.5.2009 9:55

- No, necham usudek na vas, ja touhle odpovedi moc potesen nebyl.

A jak byste byl potěšen takovou (blbou) otázkou, kdybyste byl za tím pultem, co byste odpověděl?  Kolik tun se s kolečkem navozí, nebo kolik km najede?

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
L. Radek - Stříbrný Zahrádkář .Stříbrný Zahrádkář. (404) - 96.31 (?), 17.5.2009 11:18
Pane sury. Oba motory jsou vlastne ctyrtakty. Normalni ctyrtakt ma motorovy olej zvlast, kdezto 4mix primo v namichanem benzinu, ktery musi dosti slozite projit vsemi mazanymi dily nez se dostane do spalovaciho prostoru, ale Stihlaci to maji vymakany. R.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
HH - Stříbrný Zahrádkář .Stříbrný Zahrádkář. (154) - 112.250 (?), 17.5.2009 14:21

ta cesta je uplně stejná jako u všech 4taktů, žádná složitost tam není, a rozhodně to není tak, že se směs nejprve prožene motorem a až pak jde přes ventily do spalovacího prostoru. V sacím potrubí je kanál spojený přes hlavu válce s klikovou skříní a díky pohybu pístu nahoru je část směsi nasáta tímto kanálem pod píst a stejnou cestou se vrací zase do sání při pohybu pístu dolů. Většina směsi tuto cestu vůbec neabsolvuje a jde přímo přes ventily do spalovacího prostoru. Výhodou tohohle řešení je jednodušší a lehčí motor (odpadá olejové čerpadlo a olejová náplň), nemusíte kontrolovat a měnit olej, máte jednu směs pro pohon křovinořezu a pily, dlouhodobý provoz v jakékoli poloze, nevýhodou je že když někde řeknete že do 4taktu lejete benzín s olejem, tak vás bude většina lidí považovat za blázna a přesvědčovat že tam patří čistý benzin (část lidí se zhruba po týdnu od koupě přichází ujišťovat že tam opravdu patří směs benzinu a oleje :-D).

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (18311) - 94.12 (?), 17.5.2009 14:31

Výhoda stejné směsi pro křovinořez a pilu je relativní. Časteji kombinuji křoviňák spíš s travní sekačkou než s motorovou pilou. I proto jsem si raději koupil čistokrevný 4takt. I když nepochybuji, že stroj se 4mixem je zdařilý - ostatně jako prakticky všechno od Stihlu. Docela by mě zajímalo složení výfukových plynů ve srovnání s 2  a 4 taktem.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
               
sury - (32) - 8.197 (?), 19.5.2009 14:00

A co rikate na krovinorez Stiga Sb 436 Honda 1,2kW,1,6Hp cena 12500,- a je to 4takt...?

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                  
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (18311) - 94.12 (?), 19.5.2009 14:40

Když už jsem si jeden křoviňák koupil, tak neříkám nic. Myslím ale, že originál Honda se steným motorem je při obdobné ceně lehčí.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
host - 6.101 (?), 3.6.2009 1:11

Pro pořádek:

Stiga má menší vibrace se stejným motorem 35 CM 4 takt jako originál Honda a hmotnost 7,2 kg naproti tomu Honda váží 7,53 Kg.

Stiga:  vibrace max.   Levá rukojetˇ  2,7 m/s

          Pravá rukojetˇ  3,7 m/s

Honda:  vibrace max.           7,3 m/s

Stiga má podle mě i kompaktnější stavbu.

Cena Hondy v akci 12990,-

Cena Stigy 11990,-

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky)  |  1,  2   
zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Cesta z litého betonu18.4.2024
Husqvarna 36. - zapalování17.4.2024
Ako očistiť zalakované časti?14.4.2024
Cesta z litého betonu13.4.2024
Motorova pila stihl 02813.4.2024
Kouří do místnosti12.4.2024
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika