Vážení čtenáři, dovolte, abych se už ohradil proti... jak to napsat, už vím, lžím, nademnou napsané.
Není až tak pravda, že motor XP 200 se od Hondy liší sytičem - jeho provedením a "nějakým plastem". Stačí si najít třeba hodnotu vrtání/ zdvih, která neodpovídá žádnému motoru Honda. Nemá cenu teď popisovat co to znamená a proč to tak je.
Motory Honda a to žádný z uvedených a používaných na Vari nemá nižší spotřebu než XP200. GCV 160 má 1.1litru, GCV a GSV 190 1.3 litru při 3000ot/min. XP 0.8 litru. Kroutící moment má pak GCV160 o malinko menší, motory 190 zase o jeden Nm a chlup větší. Všechny motory splňují euro2. Zdroje informací: honda stroje a Vari. Pak je tedy otázka, co je úspornější. Jsou to tak banální zdroje informací, že nechápu, proč někdo mlží a kecá o úsporných motorech. Já proti motorům Honda vůbec nic nemám, jsou to dobré motory, ale nesmí je obhajovat někdo stylem, já mám hondu a... a hotovo.
Dále nevím, kde kdo bere informace o tom, co že za pokusy kdo dělal ve Vari, asi s motory. Není to výzkumák, pokusy nedělal nikdo žádné, ale ty XPčka tam provozovali ne rok ani dva a jen proto, aby vyspecifikovala nejvhodnější konfigurace komponentů motoru, aby prošely emise a pro comožná bezproblémové používání zákazníkem. Určovalo se třeba jaký karburátor a vzuchový filtr včetně jeho boxu budou po výrobci požadovat a třeba setrvačník. Tady šlo hlavně o jeho hmotnost.
Motor GSV 190 za uvedenou cenu 16 000 kč je asi možný, jen by mě zjímalo kde a připomínám, že motor XP200 je vlastně kompletní motorová jednotka, tedy i řidítka. Jenže, řidítka jsou nejlehčí v historii a tím pádem celá motorová jednotka PJXP200 je lehčí a kdo by se chtěl zbytečně tahat s pohonnou jednotkou při předělávání z převodovky na převodovku. V řidítkách je integrovaný AV systém, na to by J.S. mohl slyšet a jeditě ten, kdo má možnost přímého strovnání pozná jaký je to rozdíl. Takže doporučování používání starých řidítek třeba z 2T , jistě je to možnost. Nová řidítka jsou i jinak kostruovaná a polohují se v jiných místech, proto je třeba, aby se každý sám pořádně seznámil a promyslel si, co se mu bude hodit a co ne. To stejné platí i při výběru značky motoru. Jak jsem psal, nemám nic proti motorům Honda, jen teda nemám rád, když se zde tendenčně popisují věci a parametry, které nejsou až tak pravda.