Technika orby



host - 124.31 (?)
23.8.2013 18:08

Tak jsem to přečetl skoro celé, je to hrůza když se dělá něco, co je sice jednoduché, ale neví se jak na to. Oral jsem se vším možným, ale nikdy s jednoosákem, to jsem si vyzkoušel nedávno u souseda, který byl napoprvé nešťastný jako spousta z uživatelů tady, má cosi starého z mountfíldu, pořídil z bazoše. Oprášil jsem své školní vědomosti, po chvíli i hodně opotřebený stroj šel v brázdě sám.Zkusím to nějak shrnout, snad to někomu pomůže? Základní seřízení jsem udělal na rovině, pod opěrné kolečko jsem dal špalík vysoký jako hloubka orby, tady asi 17 cm. Čepel nákladu v této pozici musí být po celé šíři volně na zemi, patka na zemi. Pro první brázdu pluh na rovině musí stát kolmo slupicí k zemi, plaz v ose traktoru na vnitřní okraj kola na straně brázdy. Pro další brázdu se po najetí kolem na dno brázdy upraví sklon slupice opět na kolmou polohu vůči zemi a o pár cm postaví na špičku, patka nesmí dělat výraznou rýhu v brázdě. Plaz (celý pluh) je někdy dobré přesunout více (několik málo cm) na střed traktoru, aby náprava točila mírně směrem na hranu brázdy - proti síle od záklopu. Kolo jede po dně, hrana ho drží sama ve směru.Pozor na orebný poměr, hloubka orby nesmí být větší než 3/4 pracovního záběru , jinak se to nezaklopí. Sousedův obracák po otočení nebylo třeba dolaďovat. Po zvednutí s dalo otočit traktůrek na místě po ubrání plynu snadno. Mašinka je vysoká, ale proti převrácení do brázdy tlačí pluh, takže jezdil v klidu i na svahu. Asi se to podařilo, protože u orání kouřil a nevypadal nijak unaveně.  Technologicky vzato, orbě by měla vždy předcházet podmítka cca 5-7 cm, orba až nejlépe po zazelenání (podle období). Po podmítce je vhodné uválet, rozbít hroudy. Samozřejmě případné hnojení před podmítkou. Jinak se oře těžko, ale hlavně se zbytky rostlin a hnojivo zaklopí příliš hluboho a nedojde ke zprávnému rozkladu a uvolnění dusíku. Myslím že nemá na zahradě cenu orat víc než 20 cm hloubku, leda pod řepu.  Bavíme se o klasice, ve velkovýrobě jsou dnes už jiné postupy, různě kombinované stroje pro více operací najednou, na to nekoukat.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
   Předchozí příspěvky  |  <  21,  22,  23,  24,  25  >   
                     
host - 175.210 (?), 8.1.2013 13:55

S nastavovacím tělesem, můžete dělat cokoliv. Při seřizování orebních těles hraje nastavovací těleso jen úlohu věšáku. Postup: upnu nastavovací těleso, natáčecí část natáčecím, to je předním šroubem, natočím, tak aby byla kolmá na nápravu, upnu pluh, stojím při tom na pevné rovné ploše - betonová podlaha garáže, panel, obě slupice seřídím tak, aby byly kolmo k nápravě (betonová plocha může být v nějakém sklonu), zadním, to je naklápěcím šroubem otáčím v potřebném smyslu tak, aby plaz byl rovnoběžný s betonovou plochou, píšu plaz, protože rovina ostří radlice, může být o pár mm níže, pak to sedí na špici a patě, otočíme pluh tak, aby jakoby druhé orební těleso bylo v záběru a zkontrolujeme polohu plazu, jestli je rovnoběžný s betonovou (nebo jinou) plochou, máme vyhráno, není-li tak, NEŠAHÁME na naklápěcí, to je zadní šroub, povolíme dva šrouby, kterými je připevněno orební těleso ke slupici, natočíme ho tak, aby plaz byl rovnoběžný s BP, dotáhneme příslušné šrouby a můžeme provést probefar. Větší opotřebení jedné radlice, nemůže být v žádném případě tak velké, aby ovlivnilo hloubku orby, nebudeme se na pár mm koukat a operovat s nimi, nakonec pár mm v tomto případě ani nelze změřit. Vyjedeme na záhon a mám tu další seřizování. Při orbě první brázdy seřizujeme jen hloubku zadním šroubem. Po najetí na druhou bázdu musíme seřídit příslušnou slupici tak, aby byla kolmo k orané pološe (samozřejmě od oka, nebudeme měřit úhelníkem), doladíme hloubku. Po najetí na třetí brázdu, provedeme totéž co s prvním OT, doladíme hloubku a fičíme. Necháme si od přihlížející manželky donést hrnek kafe s něčím ostrým a můžeme zamachrovat. Vypadá to složitě, ale není to tak. Klídek, nenechat se vytočit, to je u této činnosti to hlavní!!! Tak to by bylo vše, a mělo to být na videu, v případě klíčových operací ještě potuplováno. Ikdyby to leželo třeba deset let a na žádný šroub na pluhu se nesahalo, nemá se co rozštelovat. Jedině, že by se v obdělávané půdě nacházely předměty, které tam nepatří a ty jsme pluhem vyorali, když to bude něco velkého, může dojít k rozštelování, ale to je malá pravděpodobnost. Dobrou chuť.

brousek

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
host - 124.31 (?), 23.8.2013 18:08

Tak jsem to přečetl skoro celé, je to hrůza když se dělá něco, co je sice jednoduché, ale neví se jak na to. Oral jsem se vším možným, ale nikdy s jednoosákem, to jsem si vyzkoušel nedávno u souseda, který byl napoprvé nešťastný jako spousta z uživatelů tady, má cosi starého z mountfíldu, pořídil z bazoše. Oprášil jsem své školní vědomosti, po chvíli i hodně opotřebený stroj šel v brázdě sám.Zkusím to nějak shrnout, snad to někomu pomůže? Základní seřízení jsem udělal na rovině, pod opěrné kolečko jsem dal špalík vysoký jako hloubka orby, tady asi 17 cm. Čepel nákladu v této pozici musí být po celé šíři volně na zemi, patka na zemi. Pro první brázdu pluh na rovině musí stát kolmo slupicí k zemi, plaz v ose traktoru na vnitřní okraj kola na straně brázdy. Pro další brázdu se po najetí kolem na dno brázdy upraví sklon slupice opět na kolmou polohu vůči zemi a o pár cm postaví na špičku, patka nesmí dělat výraznou rýhu v brázdě. Plaz (celý pluh) je někdy dobré přesunout více (několik málo cm) na střed traktoru, aby náprava točila mírně směrem na hranu brázdy - proti síle od záklopu. Kolo jede po dně, hrana ho drží sama ve směru.Pozor na orebný poměr, hloubka orby nesmí být větší než 3/4 pracovního záběru , jinak se to nezaklopí. Sousedův obracák po otočení nebylo třeba dolaďovat. Po zvednutí s dalo otočit traktůrek na místě po ubrání plynu snadno. Mašinka je vysoká, ale proti převrácení do brázdy tlačí pluh, takže jezdil v klidu i na svahu. Asi se to podařilo, protože u orání kouřil a nevypadal nijak unaveně.  Technologicky vzato, orbě by měla vždy předcházet podmítka cca 5-7 cm, orba až nejlépe po zazelenání (podle období). Po podmítce je vhodné uválet, rozbít hroudy. Samozřejmě případné hnojení před podmítkou. Jinak se oře těžko, ale hlavně se zbytky rostlin a hnojivo zaklopí příliš hluboho a nedojde ke zprávnému rozkladu a uvolnění dusíku. Myslím že nemá na zahradě cenu orat víc než 20 cm hloubku, leda pod řepu.  Bavíme se o klasice, ve velkovýrobě jsou dnes už jiné postupy, různě kombinované stroje pro více operací najednou, na to nekoukat.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
jozef babej - (10) - 132.11 (?), 15.11.2013 16:38

bezne oranie ked sa nudim doma... Oriem uz 5 rok, a zacalo sa mi to aj pacit, Aj ked to nie je Zetor ale iba Agzatik


Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
host - 219.2 (?), 17.8.2014 19:32

Děkuji za bezvadný návod jak na orbu,

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                     
host - 141.138 (?), 22.6.2015 23:03
Přestože je to staré téměř dva roky, chtěl bych se 124.31 zeptat na to jak se provádí to co napsal v této větě: Plaz (celý pluh) je někdy dobré přesunout více (několik málo cm) na střed traktoru, aby náprava točila mírně směrem na hranu brázdy - proti síle od záklopu.. Chlapec šikovně přepracoval co bylo dobrého napsáno, ale zde udělal botu. U Varika a Agzatu je pluh zavěšen v ose tahače a u kultivátoru MS může pluh zavěsit mimo osu do jiného otvoru závěsu.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
      
altosch - (34) - 154.74 (?), 28.10.2015 22:36

Před tím, než jsem šel poprvé orat s VARI GLOBAL s oboustranným pluhem APH-352 jsem si přečetl skoro celou tuto diskusi. Docela mě vyděsila, zvlášť s ohledem na to, že mám těžší jílovitou půdu. Zjistil jsem ale, že to vůbec není taková věda a že to při troše snahy a rozvahy jde docela dobře. Zatím mám za sebou menší políčko cca 150 m2. Pozemek je pravidelně obdělávaný, jde o zeleninovou zahradu. Půda byla v dobré konzistenci: mírně vlhká, ale nelepivá, na povrchu rozházený hnůj.

Postupoval jsem v podstatě podle návodu. To je: postavil sestavu na rovnou plochu, seřídil první radlici, aby směřovala kolmo k zemi, otočil na druhou, posunul doraz, aby také byla kolmá k zemi. Náklon radlice tak, aby konec plazu byl lehce výše než její špička. Pokusil jsem se také odstranit barvu, jak je na stránkách VARI vícekrát doporučováno. To šlo velmi těžce a tak jsem očistil jen jednu radlici (a to ještě nedokonale) a druhou nechal, že to aspoň porovnám.

Orba šla celkově velmi dobře. Vyoral jsem první brázdu, zdála se mi mělká, tak jsem se vrátil a projel ji ještě jednou. Otočil jsem stroj, přehodil na druhou radlici, zajel kolem do brázdy a seřídil radlici, aby zase šla kolmo k zemi. Prvních několik brázd jsem s tím různě experimentoval a musel jsem i znovu upravit doraz druhé radlice, protože přes pečlivé počáteční seřízení po otočení nebyla kolmo. Pak jsem to ale celkem dostal do ruky a zbytek rutinně pojezdil. Hlína se krásně zaklápěla, až jsem se divil. Semtam se sice nalepila, ale šla na konci brázdy lehce rukou odstranit.

Jediný problém byl rozházený hnůj. Nabaloval se na kola, vzorek se prakticky úplně zanesl a místy docházelo k prokluzování, takže jsem musel zatlačit nebo lehce přizvednout. Pomyslel jsem na to, jak jsem slyšel špačkovat traktoristy, že na hnoji se jede jak na ledě. Nebylo to ale nijak obtížné a rozhodně jsem se nenadřel. Pozoruhodné bylo, že na konci vlastně na kolech prakticky žádný hnůj nezůstal. Všechno se správně zaoralo. Nepříjemné bylo také složité otáčení, protože na obou koncích jsou překážky - plot a skleník. Ale celkem se mi dařilo orat až do krajů.

Závěry, které jsem si z této zkušenosti udělal:

  • Nejdůležitější je pořád hlídat, aby radlice zajížděla kolmo do země.
  • Orat pokud možno když jsou k tomu dobré půdní podmínky (podobně jako s rotavátorem: vlhká, ale nelepivá hlína).
  • Nepotřebuji žádné dodatečné úpravy pluhu, dobře funguje tak jak je. K nedostatečnému zaklápění docházelo jen, když byla radlice vychýlená z kolmého směru.
  • VARI má rozhodně dost síly na provedení orby. Problém je jen v nízké váze. Pro lepší adhezi na to naskládat všechna závaží, která jsou k dipozici. Potřebuji zorat také letitý drn (kus louky). S VARI na to nepůjdu a nechám to na traktor. Kdybych tu možnost neměl, raději bych to přeruchal s rotavátorem, což už mám vyzkoušeno a zoral až příští rok.
  • Je sice žádoucí, aby plocha radlice byla co nejhladší, ale obroušení barvy z nového pluhu nemělo vliv na funkci. Obroušená radlice se chovala stejně jako ta s barvou.
  • Orby s VARI se není třeba bát.
Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
         
PP. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (6450) - 9.135 (?), 29.10.2015 8:35

Jesště napište, v jaké poloze jste měl západky kol. Jsem na tom podobně, jak s oráním, i skleník a plot tam je. Otáčení je opravdu hrůza.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
            
altosch - (34) - 135.172 (?), 29.10.2015 11:07

Při orbě samozřejmě obě na zavřeno (šipka dovnitř).

Pak je to ale trošku spartakiáda.

  • Když dojedu na konec, jeden palec vytáhnu (poloha naprázdno) podle toho, kam se chci otočit, tj. kde je volný prostor.
  • Zařadím zpátečku a kolem toho vypnutého kola se otočím.
  • Řadím 1, popojedu do brázdy. Vrátím palec dříve vypnutého kola zase šipkou dovnitř. (Do té brázdy vlastně zajíždím na pohon jen jednoho kola. To je proto, že se jednak k vytaženému palci z prostorových důvodů nedostanu a za druhé to snadněji uvedu.)
  • Opět zpátečku, zacouvám do výchozí pozice na začátek pole. Dávám pozor, aby mě to nepřimáčklo na plot, nebo na skleník.
  • Dám 1, nasadím radlici k zemi a ořu.

Snad je to takhle srozumitelné.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
               
host - 139.178 (?), 29.10.2015 17:36

Barvu jsem odstranil lamelovým kotoučem. Někdy je lepší orat na B =volnoběžná vpřed, neužívat zpátečku a pak to u např.skleníku dorýt, nebo to doorat napříč.Jako souvrať.Nepoužívat hnuj ale kompost.To je to samé, jenom trochu starší, ne tak mazlavé.Taky jsem to předem zrotavátoroval, aby se to trochu smíchalo se zemí.Závaží v kolech venku i uvnitř, velké závaží a 5 malých.Je to boj, ale je to pomocník -Vari-Glob.

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
                  
host - 11.107 (?), 29.10.2015 17:52

No a není lepší u těch menších rozloh 150 - 200m2 si couvnout, než se mordovat s otáčením u plotu?

Předchozí příspěvek | adresa příspěvku
Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky)  |  <  21,  22,  23,  24,  25  >   
zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Propojení dvou topení17.3.2024
Propojení dvou topení16.3.2024
Zapalování Husqvarna 40 nehází jiskru13.3.2024
Propojení dvou topení11.3.2024
Propojení dvou topení11.3.2024
Propojení dvou topení11.3.2024
Další příspěvky > 
Informace o serveru | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika