Pokud chcete naviják jen pro tento účel tak si udělejte dvě civky na kola. Když zapadnete uvažte jeden konec lan ke stromu (na široký úvazek abyste nepoškodil kůru, respektive kambium stromů) a druhý konec upevněte do cívek. Jak pojedete, začnou se lana navíjet a vytahovat. Jednoduché, desetiletími a válkou ověřené. Musíte mít dvě cívky, stejně napnutá lana, jinak vás to bude tahat do stran.
Druhá možnost je koupit si ráčnový lanový naviják. Stojí okolo 1000 Kč a má tak okolo jedné tuny. Používám ho v práci, když potřebuji se kousek popotáhnout a nechce se mi na auto montovat elektrický naviják.
Třetí možnost je, že dostanete rozum a nebudete na těchto strojích vozit tunu dřeva. Takže projedete lehčeji. I když popravdě - tunu asi těžko odvezete, zřejmě si pletete prostorový metr. Smrk ve štěpinách může vážit okolo 300-400 kg, kuláče o trochu víc. Dub bych počítal okolo 600 kg. Nicméně dle zákona byste měl vozit maximálně 300 - 400 kg, pokud máte bržděný přívěs a pokud vlastně brzdy fungují. Myslete si o mne co chcete, ale leta jsem jezdil v lesnictví a zemědělství. Na chvíle, když jsem jel krokem a potřeboval jsem zabrzdit a ono to pořád jelo se moc nezapomíná.
No poslední možnost je, že si klepnete vedle na Kobras.cz a koupíte si ruční naviják přimeřeného výkonu a přizpůspbíte si no na pohon řemene. Výhodu má, že máte vše hotové, včetně západek, jen dáte místo kliky řemenici. a počítejte s tím, že když naviják špatně ke stroji připevníte, bude vám ho kroutit. Řekl bych, že žádný z nich nemá tak nevné šasi, aby vydrželo víc jak tunový tah (musíte vedle nákladu počítat s odporem kol).